Historiske perler 3: Karpov-Kasparov 1985 (16. parti)

Fra VM-matchen i 1985 mellem den regerende mester (Karpov, t.v.) og den sprælske udfordrer Kasparov (t.h.).

Departementet for Kreativ Skakarkæologi har igen gravet lidt i annalerne – denne gang til en tid, de fleste af os kan huske, og som blev kraftigt domineret af de tre K’er – Karpov, Korchnoi og Kasparov. Korchnoi tabte to tætte matcher mod Karpov (74 og 78) og en klart (81), men i midt-80’erne havde en ny udfordrer klatret op gennem hierakiet og placeret sig selv som den naturlige udfordrer: Garri Kasparov, født som halv armener, opvokset i Azerbaidjan og russisk statsborger.

Første match i 84 startede med en gevaldig karopv-spurt med fem hurtige gevinster til Karpov. I en match til seks gevinster var det godt nok en sikker matchbold, men så skete der sære ting. Udfordreren vandt først et enkelt parti og senere to i streg til 5-3 (efter 48 partier!), hvorefter FIDEs præsident Capomanes sgu afbrød matchen og dekreterede en ny i 85 efter det gamle koncept: 24 partier, hvor mesteren ville beholde titlen ved 12-12.

Det blev som ventet en jævn o tæt match. Efter 15 partier var Karpov foran 2-1 i gevinster (og 12 remiser), og så fulgte det berømte 16. parti, hvor Karpov blev grundigt udspillet med egne, positionelle midler. Kasparov udlignede til 2-2 og tog siden føringen i 19. og cementerede den i 24. til samlet 13-11 og den hidtil yngste verdensmester. Et fantastisk parti.

Tjek det hér: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1067175

Vil du have det med en masse fine kommentarer, så tjek hér:

For mere info om Kasparov og de mange matcher: Wikkipedia.