Problemskak i Skanderborg Skakklub, tirsdag d. 15. oktober kl. 19.30

“And now to something completely different”. Bestyrelsen har i hvert fald lyttet til de mange, glade stemmer, som gerne vil have mere undervisning, så vi alle kan blive lidt klogere, så nu har Skanderborg skakklub det nærmeste, danske bud på en skaklig verdensstjerne, nemlig Skandinaviens største problemskakekspert Steffen Slumstrup Nielsen.

Steffen tegner og fortæller om sit store hjertebarn: problemkomposition. For nylig blev han kåret som verdens tredjebedste problemkomponist, det tætteste nogen dansker har været på verdenstoppen siden Jens Kristiansen vandt senior-VM.

Steffen er 44 år gammel, oprindeligt nordjyde, men bor nu i Brønshøj. Ratingtallet ligger i 2200-klassen, men mere imponerende er det, at Steffen ved (næsten) alt om problemskak, lige fra de klassiske to- og tretrækkere til alverdens sære kreationer som hjælpematter og selvmatter – så meget, at han ved seneste FIDE-mesterskab kom ind på en flot tredjeplads i kunsten at komponere skakopgaver (http://www.skak.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=2403:steffen-slumstrup-fik-vm-bronze&catid=9:nyheder&Itemid=147). Ikke så ringe endda.

Steffen er også skarp til at løse andres opgaver, selvom det ”kun” blev til en fjerdeplads i årets DM i problemskak, som jo blev holdt under Xtracon Open i Helsingør.

Om selve aftenen: Mange skakopgaver/studier har det med at ret urealistiske for den praktiske spiller, så vi har aftalt med Steffen, at aftenens tema bliver noget meget mere praktisk, nemlig::

Lærerige slutspilsstudier”.

Alle ambitiøse spillere studerer åbninger og måske midtspil, mens slutspil er en meget overset disciplin, hvis vigtighed man først opdager, når man selv til en turnering ikke kan finde ud af at fremtrylle den afgørende fribonde eller sætte mat med løber og springer. Det skal vi have rettet op på, og hvem er bedre til at fortælle om det end mesteren selv?

Kort sagt: Steffen Slumstrup graver en masse sjove slutspilsstuder frem og demonstrerer, hvor meget magi et skakspil kan rumme trods meget få brikker. Altså lækkerier for den praktiske spiller, og niveauet bliver så tilpas grundlæggende, at alle kan få noget ud af det.

GM Mads Andersen vs. Vegar Gandrud, Xtracon 2019, 6. runde.
Hvid trækker og tryller.

At opgavekomposition kan have en praktisk vinkel, demonstrerer Steffen her i en stilling, som han meget passende hentede inspiration i fra netop Xtracon Open 2019. Dér spillede vores egen GM Mads Andersen et frækt dronningeoffer i sit parti i 6. runde mod Vegar Gandrud. Trækket inspirerede Steffen til et studie, som sammen med flere andre præsenteres i foredraget i Skanderborg Skakklub.

Det er langt fra hverken første eller sidste gang, at flotte træk fra partier har inspireret ham til studier, og Steffen vil vise flere andre kreative værker baseret på berømte partier af blandt andet Marshall og Steinitz, to af heltene fra det 19. og starten af det 20. århundrede. Samtidig fortæller han om den kreative proces, altså hvordan studier kommer til verden.

Til sidst en opfordring. Har du (eller din modstander…) spillet eller overset et spektakulært træk i et parti, så send stillingen til Steffen på stjeffen@gmail.com. Så forsøger han at komponere en skakopgave på baggrund af det. Resultatet bliver naturligvis præsenteret til foredraget.

Aftenen bliver en enestående chance for at få et indblik i et lidt ukendt hjørne af vores fælles spil. Snyd ikke dig selv for en herlig oplevelse. Det bliver herligt.

Arrangementet finder sted i klubbens lokaler, Sygehusvej 7, Skanderborg. Bemærk det sene tidspunkt, da Steffen liiiige skal hele vejen fra hovedstaden først.

Tilmelding ikke nødvendig for medlemmer af Skanderborg Skakklub.

Vel mødt, venner. For spørgsmål ring til Claus Qvist på 21 26 82 02.