Skanderborg suveræn i 4-by-turneringen

Skanderborgs nye ligaspiller, Bjørn, i dybe tanker under
4-by-turneringen, hans første officielle “opgave” for klubben.

Det er ved at være en god tradition at starte sæsonen med en venskabelig dyst mellem vor klub, Skanderborg, og tre andre klubber. Hvem de tre andre klubber er, har varieret gennem årene, men konceptet er det samme: 16 brætter og tre runder hurtigskak, hvor hver af vore spillere har et parti mod en spiller fra hver af de andre tre klubber.

Vor evigt stabile topmand, Mads Andersen, dyster mod
Finn Pedersen fra Herning i anden runde.

Ideelt set burde sådan en 4-by-turnering være med de samme fire hold tilbage fra Ruder Konges dage, men dette har langt fra været tilfældet. Skanderborg og Silkeborg er ret faste deltagere, og det samme har Herning været de senere år.

Den fjerde plads har blafret lidt i vinden, og fx Kjellerup, Randers, Horsens og Skive har alle været en tur forbi turneringen, men har som regel trukket sig igen efter at have fået slemme bank. Sidste år kom Viborg så til, og de gjorde det fremragende og spillede endnu stærkere, end deres i forvejen stærke rating forudsagde. Og de var heldigvis friske igen, så årets fire byer var Viborg, Silkeborg, Herning og Skanderborg – de forsvarende mestre fra 2016.

Kai vinder et flot slutspil mod Frank Alkjærsig, Herning.

Årets værtsby var Herning, hvor vi desværre kom til at spille i nogle klasselokaler på en skole. Egentlig udmærket, men der var kun plads til otte brætter pr lokale, så vi kunne ikke sidde i et og samme lokale – ikke en gang hele vores hold, og det var synd. Det var også meningen, at vi skulle have siddet samlet i skolens kantine, men et pludseligt haloween-arrangement havde fyldt kantinen, så skakken var i sidste øjeblik blevet flyttet til de fire, mindre lokaler.

Og holdene. Alle hold gør naturligvis, hvad de kan, for at stille stærkest mulige hold, og der var vi (igen) heldige. Det er jo lidt uforudsigeligt, hvem der melder sig under fanerne til den slags venskabsmatcher, men flere af de allerstærkeste ville gerne lege med: GM/DM Mads, IM Bjørn, vor nye dreng i klassen, IM Nikolaj V. P., Mads Boe og europamester Jonas plus en stribe stærke folk mellem 1800 og 2100 fyldte godt op på de fleste af de 16 brætter. Ratingmæssigt var vi derfor klare favoritter, især i toppen:

1.     Mads Andersen
2.     Bjørn Møller Ochsner
3.     Nicolai V. Pedersen
4.     Mads Boe
5.     Jonas Bjerre
6.     Jan Rode
7.     Peter Grove
8.     Kai Munk
9.     Morten Rasmussen
10.   Colin Watson
11.   Claus Qvist Jessen
12.   Peter Wheadon
13.   Bjarne Tornbjerg
14.   Bjarne Rasmussen (holdleder)
15.   Axel Nielsen
16.   Vibeke Grue

Og vi svigtede ikke Dr. Elos tillid. Allerede i første runde fik Silkeborgs afbudsplagede drenge bøllebank 13-3 (gevinst på bl.a. de øverste OTTE brætter!), og i anden gik det ud over Herning 11-5. Igen var toppen usvigeligt sikker, mens der nede i den tunge ende var noget mere slinger i valsen.

Viborg var med Jens Ove Fries Nielsen på topbrættet (igen) godt kørende, så sidste runde var ren showdown om førstepladsen: Fjenden skulle “bare” vinde 10-6, så var guldet deres, men det kom de aldrig i nærheden af. Viborg havde ellers et rigtig godt hold med hele ni 2000+-folk, men vor top var igen usvigeligt sikker. Gevinster på de øverste syv plus gode points længere nede, så da røgen var lettet, havde vi med historisk sikkerhed forsvaret vor pokal med en sejr på 11½-4½.

Stilhed før stormen. Morten spillede et flot parti mod
Hernings Jens Lund Jensen og sovsede
det hele bort i tidnøden. Den slags sker.

Slutstillingen efterlod ikke den store tvivl om, hvem der styrede løjerne:

Det må være den mest overlegne sejr i turneringens historie. Skemaer med runde-for-runde-enkeltresultater findes på Silkeborgs hjemmeside.

Med sådan en score havde Skanderborg naturligvis masser af superhelte. Faktisk scorede de øverste SYV fra Mads A. til Peter Grove alle 3/3, og samme perfecto havde Claus Qvist på 11., mens Kai (8.), Wheadon (12.) og Tornbjerg (13.) scorede 2½ hver. Disse 11 spillere scorede tilsammen 31½/33!

Pointhøsten helt nede i bunden springer vi let og elefant hen over, men redaktionen kan i et udiplomatisk øjeblik antyde, at der var et par af spillerne, der scorede særdeles stabilt på den ufede måde. Det var måske meget heldigt, for hvis vi vinder det hele, vil de andre hold bare ikke være med næste år.

Mit gæt er, at turneringen har fået fire stabile hold, og at det er de samme fire klubber, vi ser næste år. Silkeborg var værter i 2016, Herning i 2017, så det bliver hos Viborg, der skal kæmpes næste år. Datoen er ifølge Viborgs egen hjemmeside onsdag d. 24/10-18, så sæt allerede nu kryds i kalenderen.

🙂