Godkendt start for andetholdet

2.-holdets yngstemand, Christian Frambøll, her før et parti ved DM sidste år.

Det var jo noget skidt, at vi rykkede ned sidste sæson! Et ret uheldigt sammenfald af tabte spillere, mange afbud, Bundesligaen og lidt dårligt spil, og pludselig var vi igen nede i Mesterrækken. Surt show, især fordi det bliver noget mere bøvlet at rykke op igen i forhold til at være blevet i divisionen. Tre af andetholdets stærkeste folk (Rode, Grove og Bjerre Senior) har således meldt mere eller mindre fra, så vores stolte hold er klart svækket i forhold til sidste sæson. Til gengæld er Mesterrækken også lidt blødere end 2. Division……

I første runde skulle vi møde AROS 1 i en match, hvor vi ifølge Dr. ELO burde være favoritter, men let blev det ikke. Dvs. Christian (5.) spillede en hurtig remis og var færdig efter allerede én time. Næste færdige mand var Peter Wheadon (7.), der som sort blev udsat for et springeroffer på h7. En fin officer i overskud, men desværre var det umuligt at undgå den evige skak. 1-1.

På 2. sad en slemt forkølet Claus Q. og spillede præcis lige så ringe, som gamle Larsen gjorde, når han var plaget af kriller i halsen og løbende næse og øjne. Alle tiders universalundskyldning, men noget er der om snakken. Sort spillede Budapestergambit, en skarp skrækåbning for en skanderborgmand, der ikke kunne tænke 1½ træk fremad. Claus forsøgte efter ringe ende at “berolige” stillingen ved at lukke den, men den gik slet ikke, og Skanderborg fik aftenens eneste nederlag. Retfærdigvis må det indrømmes, at modstanderen spillede fremragende, og hans sejr var fortjent. Undskyld til resten af holdet og 1-2.

Men så begyndte tingene at gå vor vej, for Morten (4.) spillede et sædvanligt tju-bang-parti med masser af taktik og brikker i slag – trods hurtig D-afbytning. Men vor mand så længst og nettede hele pointet. Flot spillet og 2-2.

Poul og Claus før matchen mod et tyrkisk talenthold i Novi Sad 2016.

Poul (8.) havde en mildest talt miserabel sæson sidste år, så i år skulle der andre boller på suppen. I hvert fald noget, der virkede, for selvom der blev byttet en del træ af, var der nok tilbage til at trylle, og Skanderborg 2 vandt snart hele pointet. Poul er tilbage i de scorendes rækker, og så stod det 3-2.

Og det blev kun bedre. Kai på toppen havde heller ikke nogen prangende sæson sidste år, men i år, altså….. Det startede i hvert fald flot, og han leverede måske aftenens sikreste præstation, da han som Sort hurtigt fik udlignet og tilmed endte med et mindre udviklingsforspring. Det kostede først Hvid en bonde på D-fløjen og siden hele partiet. Flot spillet af Kai, og så stod det 4-2.

Niels Christian (6.) stod længe glimrende, men endte alligevel med at være lidt under pres i et slutspil med D+L mod D+S. Heldigvis kom det aldrig ud af balance, og NC nettede den vigtige halve til scoren 4½-2½.

Vor tilbagevendte holdleder, Colin, forsøgte sig med et ukorrekt officersoffer og måtte i 30 træk kæmpe videre med en tyk brik i undervægt. Respekt for ikke at give op og kæmpe for den halve.

Sidste mand tilbage var Colin (3.). Som sort spillede han som altid godt og aktivt og forsøgte at trylle med en “flot” kombination. Et kalkuleret officersoffer skulle havde indbragt en bonde, men da vor mand skulle vinde den ofrede brik tilbage, opdagede han, at dronningen så ville blive fanget. Ups! Det var godt nok op ad bakke, men Colin gav heldigvis ikke op og spillede stædigt videre med en officer under. Fighterånd belønnes, og søreme om ikke det lykkedes at holde den halve til slutstillingen 5-3.

Godkendt start, i hvert fald hvis vi ser bort fra den forkølede antihelt på 2. bræt 🙂