Xtracon Chess Open 2018

Seks spillere fra Skanderborg Skakklub har fundet vej til de naturskønne egne i Helsingør, hvor Danmarks største skakturnering afholdes igen i år. Lige under 400 skakspillere deltager i turneringen, som har nogen af verdens bedste spillere med bl.a. Europamester Ivan Saric, verdensstjernen Shirov samt sidste års vinder Baadur Jobava. Blandt de bedste danskere spillere er Skanderborg stærkt repræsenteret ved GM Mads Andersen, Danmarksmesteren IM Bjørn Ochsner, og U14 Europamester Jonas Bjerre er klubbens bedste bud på en topplacering. Blandt de glade amatører finder vi Peter Grove og Morten Rasmussen.

Turneringens første runder udspiller sig som sædvanligt med store ratingforskelle i opgørene. Jonas Bjerre tabte et lille skridt i første runde, hvor han måtte afgive en halv, men har herefter vundet 3 på stribe – hvis man vil se en gang dynamisk skak, så kan man finde partiet imod Mogens Thuesen, hvor Jonas ofrede dronningen for to løbere! Om det var stilrent må computere afgøre, men det var uhyre spændende at følge! Mads Andersen har kørt i højeste gear, og efter 4.runde ligger han i topgrppen med 4/4 og møder i morgen stortalentet Vincent Keymer, der, noget overraskende, vandt den enormt stærke Grenke Open tidligere på året. Vores dansk-tyske islæt Rasmus Svane befinder sig, ligesom Jonas Bjerre, i forfølgerfeltet med 3,5/4 efter en remis med sort imod en IM og sejre over flere lavere ånder

Billede fra turneringens hjemmeside

I gruppen på 3/4 finder vi både Peter Grove, der havde et kort gæstevisit i de fine lokaler, hvor han hurtigt tabte til Jobava, men herefter har slået en række juniorere, samt Bjørn Ochsner som desværre tabte 4. runde – det er dog ikke en umulig at spille for GM-norm endnu for Ochsner, men der skal hives point ind i den næste fase af turneringen.

Morten Rasmussen ligger med 1½/4 – dog efter en remis imod en 2100-mand, så han kan med sejr i morgen bringe sig et halvt point over den forventede, hvilket vidner om, Morten har været oppe i mod en række langt højere ratede modstandere i turneringens begyndelse.