Billeder fra vor Jens Kristiansen-aften

Som det vil være de fleste medlemmer bekendt, afholdt vi tirsdag d. 22. januar en dejligt velbesøgt temaaften over emnet “hvordan man vinder et skakparti”. Vi havde nemlig inviteret Danmarks ældste, aktive skakverdensmester, ex-seniorverdensmester Jens Kristiansen, som havde taget hele vejen fra hjembyen Rønne på Bornholm for at underholde bl.a. os.

Da den slags ikke sker hver dag her i Skanderborg, havde vi åbnet arrangementet for deltagelse fra resten af hovedkredsen. Det havde nogle stykker fra bl.a. Aarhus og Randers benyttet sig af, og det var kun godt.

På Jens’ egen anbefaling startede aftenen med en lille overture i form af en improviseret gennemgang af partierne i øverste gruppe i Tata-turneringen i Wijk an Zee. De havde startet dagens runde kl. 13.30, så tre timer efter var der fuld knald på de mange brætter, og vi fik god underholdning under fællesanalyserne.

Klokken 19 rykkede vi alle fra slyngelstuen ind i det store lokale og fortsatte der med dagens tekst: “Kunsten at finde et skakparti”, som var meget inspireret af partierne fra den nylige VM. De endte jo alle remis, men som Jens’ gennemgang viste, var der faktisk en del gevinstchancer. Spilleren fandt dem bare ikke.

Der lyttes til stormesterens kloge ord som:
“Vi lever i skakkens guldalder”, og
“Skak er jo verdens bedste spil”.
Det er jo ikke helt løgn 🙂
Selv æresmedlem Asger C. Andersen kunne lære noget af Mester Jens’ store erfaring.
Der analyseres huller i Carlsens og Caruanas VM-ost.
Spilleglæde og fortællelyst fejlede heædigvis ikke noget.

Kort sagt: En meget anderledes og helt igennem underholdende aften. Tak til Jens for at tage hele den lange vej, og er der interesse for det, laver vi sikkert noget lignende en anden god gang.

2065