Sølvmedaljer til Team Nordea Skanderborg

Det blev desværre kun til sølvmedaljer, da skakligaen blev færdigspillet med en dobbeltrunde i Hillerød. Inden de to sidste runder havde både Team Nordea Skanderborg og Team XtraCon Køge vundet deres første 7 kampe i flot stil. Så der var lagt op til en egentlig finale i 1. afdeling af dobbeltrunden, hvor netop Team XtraCon Køge var modstanderen.
Team XtraCon Køge, som er blæst igennem divisionerne, og i år debuterede i skakligaen, var favoritter. Holdet har en lang række udenlandske GMere på styrkelisten, så det lignede noget af en mundfuld for Skanderborgs bedste hold, som op til kampen blev svækket, eftersom Peter Grove løb ind i sygdom og blev erstattet af klubbens kasserer Kai Munk. Mads Andersen var grundet økonomiske årsager heller ikke til rådighed. Så det var ikke Team Nordea Skanderborg i allerstærkeste opstilling, der tog kampen op mod Team XtraCon Køge.

Team XtraCon Køge stillede frygtindgydende op med 6 GMere og 2 IMere og det bar den forventede score præg af. Den var 5,96 – 2,04 i Køges favør. Det blev til en spændende match, som bølgede frem og tilbage. Inden kampen var både Mads Hansen og IM Martin Percivaldi (2398) ubesejrede med 7 gevinster ud af 7 mulige. I dagens kamp møde Percivaldi vores egen Kai Munk, og trods en ihærdig indsats og godt spil kunne Kai desværre ikke forhindre Percivaldi i at indkassere sin ottende gevinst. Mads Hansen var godt med mod GM Boris Chatalbashev (2514). Desværre for Mads og for Skanderborg fik Mads ikke helt det udbytte, han håbede på og stod til, og derfor blev til sæsonens første nederlag til Mads.

Mads Hansen indkasserede sæsonens første tab (Foto: Ruggero Percivaldi)

Anderledes flyvende var Jonas Bjerre og Nicolai Brondt. Jonas vandt i fornem stil over GM Gabor Papp (2591) i et parti, hvor Jonas med meget fornemt spil udspillede sin modstander. Nicolai Brondt, der er kommet til klubben i denne sæson fra BMS, mødte IM Mikkel Antonsen (2440). Og Brondt forsætte det meget flotte spil han har vist sæsonen igennem både i skakligaen og i diverse turneringer, hvor han har taget den ene gevinst efter den anden.
Partiet mod Antonsen blev ingen undtagelse og Brondt kunne efter et meget flot parti trække sig tilbage som sejrherre. Med gevinsten kom Brondt op på 6 gevinster samt 2 gange remis i 8 partier.

Nicolai Brondt havde en super debutsæson (Foto: Claus Qvist)

Nicolai V. Pedersen mødte GM Sabio Brunello (2548) og med solidt spil fra begge sider endte partiet remis. På topbrættet viste Bjørn Møller Ochsner også fint spil og tog en halv mod GM Tamas Banusz (2605). Mads Boe tabte til GM Henrik Danielsen (2481) i et parti som endte i et tårnslutspil, hvor Henrik Danielsen trak det længste strå. Sidste mand var Filip Boe, som spillede et meget langt parti mod GM David Alberto (2561). Det så længe fornuftigt ud for Filip og der var point i luften. Desværre fik David Alberto overtaget og med hans gevinst vandt Team XtraCon Køge matchen 5-3 og kan dermed kalde sig danmarksmestre det næste års tid. Stort tillykke til dem. Aftenen blev sluttet af på Café Vivaldi, hvor der blev spist og hygget og lagt planer for søndagens kamp mod Hillerød. En kamp uden betydning, fordi guld og sølv var fordelt.

Sæsonens sidste kamp var mod værterne Hillerød. Skanderborgs spillere var opsat på at revanchere sig for gårsdagens nederlag og gik efter sæsonens ottende sejr.
Det tegnede til et lige opgør med en forventet score på 4,38 – 3,62 i Skanderborgs favør. På topbrætterne mødte Bjørn Møller Ochnser GM Sune Berg Hansen (2593) og Jonas Bjerre mødte GM Lars Schandorf (2497). Begge partier blev forholdsvis korte og endte begge remis. Filip Boe havde forudset et vanskeligt parti med sorte brikker mod IM Nikolaj Borge (2375). Filips forudsigelser blev gjort til skamme, eftersom Nikolaj Borge regnede forkert og satte en officer i slag og herefter hurtigt opgav partiet. Nicolai V. Pedersen var flyvende i søndagens parti og vandt et meget flot parti mod FM Tim Jaksland (2261).
Pointmæssigt blev weekenden ikke mindeværdig for Mads Hansen. Mads var opsat på at få revanche for lørdagens nederlag og lignede i partiet mod Jens Østergaard (2163) i meget lang tid en vinder. Desværre ebbede det ud i et remis slutspil, så Mads Hansen måtte nøjes med en halv. Mads Boe var helt fremme i skoene, da han mødte en gammel kending Jan Nordenbæk (2170). Jan Nordenbæk spiller mange remisser, men Mads var skarp og afviste alt og knuste med de hvide brikker Jan Nordenbæk godt og grundigt.

Mads Boe var mega giftig i partiet mod Jan Nordenbæk (Foto: Ruggero Percivaldi)

I Thomas Svenningaard (2097) havde Brondt med sorte brikker en forventelig overkommelig modstander. Men skak er et finurligt spil og trods Brondts mange anstrengelser kunne det ikke blive til mere end et halv point. Kai Munk kæmpede igen forbilledeligt mod Ib Hother Andersen (2112). Desværre trak Ib det længste strå og løb af med sejren. Dermed endte kampen med en sejr på 5-3 til Team Nordea Skanderborg.

Årets sølvvindere (Foto: Percivaldi Ruggero)

Med andenpladsen og sølvmedaljerne sluttede Team Nordea Skanderborg for sjette gang i top 2 siden debuten i skakligaen i sæsonen 2011/2012. Det er blevet til 3 danske mesterskaber og 3 sølvmedaljer i de 8 sæsoner, som Skanderborg har været med i landets bedste skakliga.
Dermed har Skanderborg markeret sig som en af Danmarks allerbedste skakklubber, der desuden har deltaget 2 gange i Europa Cuppen.