DM i Svendborg

Fotografen er ikke til stede ved DM, så vi låner et Jonas-skud fra Chess House (foto: CQJ).

Skulle det på mystisk vis være forbigået nogens opmærksomhed, sidder en række af landets bedste spillere og flytter brikker i Svendborg i kampen om det ædle og traditionsrige DM-trofæ. Sidste år var godt, men i år er klart bedre pga. yderligere to GM’er (Sune Berg og bulgarske Boris Ch…), der sammen med GM Allan Stig gør det muligt at score en eftertragtet GM-norm.

At Sune Berg er med, kan nok undre efter de seneste par års højlydt dørsmækkeri med DSU (aflønning, I ved), men kanske at udsigten til en minimatch mellem DM-vinderen og selveste Magnus Carlsen har fristet. Lige meget har det dog hjulpet, for Sune taber med sort og vinder med hvid (plus en halv i går), så han er på “kun” 50 % efter fem runder. En kommentar på FaceBook sagde, at “du har jo bare for få hvide partier….”. God humor 🙂

I toppen har vi Allan Stig, der startede med et nul mod Sune, men er fortsat med fire pinde til scoren 4/5, stærkt forfulgt af unge Bjerre med 3½/5. Jonas har vist imponerende spil, bl.a. mod Sune i 3. runde og i går i 5. et revancheparti mod vor egen Bjørn. Sidste år vandt Bjørn efter at Jonas havde overset et kompliceret matangreb mod Bjørns hvide konge. I år vandt så Jonas. Der bliver rigeligt at glæde sig til til Jonas-arrangementet d. 23. april – tirsdag efter påske. Tjek HER.

Med to nuller i streg er Bjørn nu nede på 50 %. Stadig godkendt, men næppe nok til DM. Vor tredje mand i showet er Filip, som desværre kun har 1/5 og er den eneste, der endnu ikke har vundet. Det kan ændre sig – måske – i dag mod Jonas, som næppe lægger sig ned frivilligt. De to kender hinandens spil ud og ind efter adskillige drabelige dyster, og i år bliver næppe en undtagelse. Skal Jonas følge med Allan, går det ikke med en hurtig pølseremis.

Tredje seriøse GM-kandidat, Thybo, ligger med 3/5 som nr. 3. Han har spillet en smule svingende, men hvis ikke hans flotte offergevinst over Sune i 4. rd. bliver kåret til turneringens og årets parti, er der ingen rimelighed til. Tjek skønheden ud HER, og husk lige, at det er spillet mod en næsten-2600 mand.

I det hele taget masser af god og angrebsivrig skak til folket. Indtil videre har 17 af 25 partier fundet en vinder/taber, så DM er i min optik langt mere underholdende end de seneste VM-matcher.

Så skal vi da ikke glemme kommentatorrummet, hvor man i år har TO kloge mand siddende: Skanderborger Mads Boe og ex-skanderborger Klaus Berg. Jo, Skanderborg fylder godt op i år, og kigger vi længere ned, har Nikolaj Brondt pt 2/2 i Kandidatklassen med “risiko” for DM næste år.

Seneste rundeberetning findres HER,

Stillingen har vi HER,

Som altid kan partierne findes live på DSU’s chatside (med løbende kommentarer) og Chess24.

Live-streaming af Boe & Berg (Gøg og Gokke?) finder I HER. De starter hver dag, 30 minutter efter rundestart.