Alternativ femkamp, 2. sæt

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er skanderborg-philidor-8.jpg
Dagens vinder, Kassemester Kai Munk, ved en divisionskamp for et par år siden.

Vejrudsigten er lidt uenig, men vi er faktisk godt inde i foråret, og så siger traditionen jo, at vi går over til de lidt mere muntre og sociale aspekter af skak. Sidste år opfandt vi en slags skaklig femkamp med fem meget alternative discipliner, og den succes er gentaget i år.

Konceptet er ret enkelt: Fem skaklige discipliner, lige fra almindelig lyn- og hurtigskak til de mere “kunstneriske” sager som “hjerne-arm” (kendt fra bl.a. generalforsamlingen) og Fischer Random. Hver aften finder vi nr. 1, 2, 3 etc. (disciplinvinderne). Dagens vinder får 10 points, nr. 2 får 9, nr. 3 får 8 helt ned til dagens nr. 10, som får et enkelt point. Når alle fem øvelser er slut, har vi en samlet vinder: Ham med flest points. Helt som fem- og tikamp på det olympiske program, men modsat OL behøver man dog ikke at deltage i alle fem, men kan udmærket nøjes med en enkelt eller to, selvom det naturligvis reducerer chancen for en samlet sejr.

Første runde (for en uge siden) var skanderborgspecialiteten “10 sekunders nytårshandicap”, hvor den stærkere spiller afgiver materiale efter ratingforskel – fra en bonde til et tårn. 10 sek. pr. træk, som gjalder ud over lokalet pr. højttaler – efter sigende med Thomas som stemme i stedet for den klassiske Asger. Referat følger forhåbentlig, når en af deltagerne får lyst til at skrive et par linjer.

Anden runde var så almindelig lynskak med fem minutter pr. næse, en måske lidt mere forudsigelig disciplin, da de stærkeste spillere ikke skulle plages med handicappet af at være materielt bagud allerede før første træk.

To af aftenens deltagere, Aage og Knud Mogens, ved en tidligere lejlighed. Manglen på ur tyder på, at det er vor nytårshandicapturnering.

De 14 deltagere spillede alle-mod-alle, og allerede i anden runde mødtes de to højstratede, Kai og Claus. Kassemester Kai vandt i fin stil – og holdt føringen helt til mål. Et lille tab til Tommy sent i turneringen gjorde, at topratede Kai missede de 100 %, men kunne dog sejle i mål med fornemme 12/13. 10 points kunne skrives på hans samlede regnskab.

Dagens toer: Claus Qvist.

Skriverkarl Claus var bortset fra tabet til Kai ca. lige så effektiv mod resten af feltet og scorede på andenpladsen 11/13. Hans andet tab skete på tid mod Formand Torkil, efter at Claus havde været tre fede bønder forud. Shit happens, men der sker meget underligt i lynskak. Det gav dog ni gode points til Claus’ samlede konto.

På en delt tredjeplads med 9/13 kom Formand Torkild, ex-Formand Anders og vor nye mand Jonas (dog ikke Bjerre!). Jonas “opdagede” klubbens eksistens ved martsarrangementet foran Kulturhuset og har siden vist sig som en yderst farlig spiller med adskillige gode skalpe på samvittigheden. Vi kunne sagtens bruge et par spillere til af den kaliber til vore hold i næste sæson. Faktisk vil vi gerne have flere spillere på alle niveauer 🙂

Videre nede fik lynhajen Leif Møller 8, Bjarne B. R. 7½ og æresmedlem Asger J. A. 7. Den komplette score er at finde nedenfor, hvis ellers man kan læse de rædsomme skriblerier.