Super resultat i Hørning

Med en ratingforskel på mindst 150 på hvert bræt var der lagt op til et sikkert nederlag mandag aften, hvor fire gæve gutter fra Skanderborg var taget til Hørning. Men de unge talenter, Akbari og Vibeke Grue, førte sig frem og sikrede Skanderborg 5 et uafgjort resultat, 2-2.

På bræt 2 viste Akbari sit talent frem og sejrede efter 4 timer og 23 minutter. Enkelte småfejl fra begge sider, men et konstant pres fra Akbari sikrede sejren, hvor Hørning spilleren til sidst måtte give et tårn væk for en bonde, der blev forvandlet til en dronning. Herefter havde Akbari en fribonde der stille og roligt kunne løbe ned til forvandling. Det blev dog ikke nødvendigt, da modstanderen opgav.

På bræt 4 sikre Vibeke holdets første sejr, idet modstanderen overså en mat i to træk. Matchen var dog gennem hele partiet meget lige med en fordel til Hørning. Havde han set mat truslen viste en efterfølgende analyse, at Hørning spilleren burde have vundet.

De gamle hundehoveder, Peer Jespersen og Hans Skovhus, tabte begge. Hans overså en mat trussel ved en kombination med dronning og løber. Peer’s modstander, Jørgen Christensen (JC), vandt efter et langvarigt pres, hvor JC først fik en bonde, senere endnu en bonde samtidigt med at de fleste officerer var taget ud af spillet.

En afsluttende kommentar: De 30 sekunders tillægstid for hvert træk er en dræber for vores unge spillere. Og det var tydeligt at Akbari klokken tæt på midnat var temmelig udmattet. Min opfordring til Skanderborg Skakklub er at man arbejder for at fjerne tillægstiden af hensyn til unge spillere.