Knebent nederlag i Køge

Det et knebent nederlag for Skanderborg Skakklubs bedste skakhold, da Skakligaen blev skudt i gang i går. Uden Mads Andersen og Jonas Bjerre, der begge var optaget af kampe i den tyske skakbundesliga, tegnede det til en meget lige kamp mod Brønshøj. Forventet score var henholdsvis 4,08-3,92 (dansk rating) og 3,88-4,12 (elo).

Tobias Rostgaard, der er kommet til Skanderborg Skakklub fra BMS, var først færdig. Og sikken
en debut ��. Med skarpt spil nedspillede hans sin modstander. Mads Hansen var næste mand færdig. I et meget velspillet parti slog han GM Carsten Høi 2-0.
Bjørn Møller Ochsner havde i fraværet af Jonas og Mads fået ansvaret for førstebrættet og det ansvar klarede han fint. I et meget lige parti blev han og GM Tiger Hillarp-Persson enige om remis.
Jackie Andersen har genoptaget skakspillet og er vendt tilbage til klubben. Efter to kampe for 2. holdet, begge med gevinster, var han klar til en reservetjans. I en forholdsvis sikker stil, med et par enkelte
skønhedsfejl, fik han manøvreret ”den båd” sikkert i havn og en gevinst over IM Jacob Aabling-Thomsen. 3½-½ og det lignede en sikker sejr til Skanderborg Skakklub. Desværre indkasserede Filip Boe mod GM
Jacob Aagaard og Jan Rode mod Roland Reinhard Greger begge et 0. Og kampen var igen meget åben.
Nicolai Brondt fik kæmpet sig tilbage efter en lidt sløv start mod Niels Nørskov Laursen og partiet var remis lige indtil Nicolai fik spillet forkert og indkasserede et sjældent tab.
Sidste mand var Nicolai V. Pedersen, der mødte Brønshøjs formstærke FMer Aref Vasli, der i den netop afsluttede Europa Cup havde spillet flere gode partier. Nicolai fik en god stilling og stod lidt bedre i det meste af partiet. I tidsnøden gik det galt og dermed et nederlag på 4½-3½. Ikke lige den start på sæsonen, som vi havde håbet på og det er mange år siden, at holdet er startet med et nederlag i første runde.
Heldigvis er der endnu en runde søndag, hvor planen er at spillerne fra Græsted skal have en på Nordkalotten.