Nytårs-handicap 2016

En af klubbens mange, sejlivede traditioner er nytårs-handicapturneringen, og igen i år blev den holdt første klubaften i det nye år.

Nytårsturneringen er mildest talt speciel, idet handicappet ikke som ellers består af en tidsfordel, men en materiel fordel. Dvs. med mindre end 100 rating til forskel spillede man som normalt, men med 101-200 i forskel måtte den stærkere part starte med en bonde mindre. 201-300 = to bønders fordel, 301-400 en let officer og >401 skulle den stærkeste af med et helt tårn. Dette betød, at de tre højest ratede af de 15 deltagere (Kai Munk, Claus Qvist og Morten Rasmussen) konsekvent startede med et tårn i undervægt i de fleste kampe.

Tiden? Som altid uden ur, men til gengæld med vort stolte æresmedlem Asgers milde stemme, der hvert tiende sekund rytmisk messede “hvid…….. sort…….. hvid…….. sort…….. hvid…….. sort……..”. Den skive er på mystisk vis aldrig blevet noget scoop på de danske hitlister.

Efter første runde blev de 15 spillere delt op efter “vindere” og “tabere”. De otte vindere blev ved lodtrækning fordelt i to firemandsgrupper, og det samme med de syv tabere. I alle grupper blev der spillet alle-mod-alle, og i Vindergruppe A sejrede Morten R. med 2½ foran Asger J. Andersen med 2, mens Vinder B kostede en rating-tie-breaker, inden den regerende nytårsmester Claus Q. vandt gruppen foran Bjarne Berring og kantinesnedker Kell. Alle havde 2, men Kell blev sorteret fra på ratingen. Meget praktisk, fordi Kell laver bedre kaffe end de to andre.

Semifinalerne gav sejre til Bjarne Berring over Morten (efter et helt tårn i forgave), mens Claus slog Asger (“kun” to bønder forgave til Asger), og så var der dømt finale mellem Bjarne og Claus. Her havde Bjarne et helt tårn i forgave, og den fordel holdt han sikkert gennem hele partiet og vandt for første gang Skanderborgs nytårs-handicap. Claus blev toer – eller sagt på sovjetisk: Claus kæmpede bravt og forhindrede ved stædigt forsvar Bjarne i at besætte andenpladsen i finalen. Faktisk blev Bjarne næstsidst i finalepartiet…… Tredjepladsen tog Morten foran Asger.

I taberafdelingen blev de to semifinaler Kai mod Jacob og Axel mod kassemester og turneringsleder Bjarne Tornberg. I finalen overvandt Kai at være bagud med et tårn og fik skovlen under Axel, mens Bjarne T. slog Jacob i kampen om at blive tredjebedste taber.