Jonas sprinter opad

I disse for vort land så coronaramte tider er alt fysisk skakliv nærmest gået i stå, lige fra vore hjemlige klubaftener til kandidatturneringen i Yekatarinenburg.

I mellemtiden kan vi så fordrive tiden med skak på nettet (se tidligere indlæg) eller glædes over medlemmernes tidligere bedrifter. Og en af vores hyperaktive medlemmer, der mildest talt har succes med sin gøren og laden, er Jonas Bjerre.

Udover tre GM-normer og titlen i 2019 sætter den unge mand sig også spor på ratinglisterne, og det ser man fx på FIDEs lister over de største ratinghop bland alle verdens spillere.

Blandt GM’er (tabellen ovenfor) finder man ikke overraskende Alireza Firouza (ex-Iran), men hans +105 er dog overgået af Ukraines Evgeny Shtembuliak med +109. Bemærk også den nybagte kandidat Alekseenko og indiske Pragg (Xtracon-vinder 2019) på listen – og så lige den finske veteran Rantanen på 19.-pladsen.

Blandt IM’erne (ovenfor) finder vi Jonas, der med +113 ELO ligger på tredjepladsen af IM’erne – kun 5 ELO fra toppen og endda den både yngste og højest placerede af alle i toppen. Han får (fortjent!) særlig ros i artiklen. Det må nok forventes, at det kommer til at gå langsommere opad i fremtiden, men bare det går opad…. Sådan i modsætning til alle os andre 🙂

Noter også, at ca. alle på listen er unge folk på max. 25 år. Ikke overraskende, at det er ungdommen, der fiser opad med stormskridt, og de fleste af dem er næppe at finde på næste års liste. Why not? Fordi de er GM’er. Til gengæld kan man sagtens forestille sig Filip eller Bjørn på listen.

Af andre lister er det i øvrigt sjovt, at FIDE medtager seniorer, hvor topscorerne er almindelige dødelige som os andre med ratingtal under 2400. Der er håb endnu:

Tjek artiklen hos FIDE.