Internetskak i verdensklasse

Onkel Corona hærger, samfundet er lagt ned, og verden er meget anderledes end for blot to måneder siden. På topplan kostede det en midlertidig afbrydellse af Kandidatturneringen, men hvornår den genoptages, er der tilsyneladende ingen, der ved. Også den danske divisionsturnering er lagt brak sammen med Xtracon, Roskilde og Smukfest, og det samme er alle større arrangementer i hele verden. Globalt fodslag når det er værst.

Men så er det jo heldigt at Internettet er blevet opfundet, så nu sidder verdenseliten ved tasterne og fyrer Sf3 og exd5 videre til hinanden som digitale nuller og ettaller. Naturligvis med fuld adgang for digitale tilskuere.

De sidste uger har der været afholdt Banter Blitz som matcher over op til 16 partier med en betænkningstid på få mikrosekunder pr. træk. Carlsen var med ligesom flere andre topspillere, og ikke overraskende endte han i finalen – endda efter en totalt overlegen 9-0-udradering af en sagesløs Shugirov i semifinalen.

I finalen ventede det unge, kun 16-årige stjerneskud, iranskfødte Alireza Firouzja, og det mystiske skete: Ungersvenden slog den ellers uovervindelige Carlsen med 8½-7½, og man sidder så og ærgrer sig over, at han ikke er med i den afbrydte Kandidat. Det er han nok næste gang.

Banter Blitz foregik med spillernes egne live-kommentarer undervejs(!), og der ligger flere YouTube-videoer, hvis man søger på dem. Tjek fx HER, hvor Firouzja gennemgår nogle finalepartier. Lær hans navn NU, for han er det bedste helt unge bud på en kommende verdensmester.

Næste digitale step er så “Magnus Carlsen Invitational“, som rummer verdens nr. 1-5 plus tre andre superspillere. Det samlede felt består altså af: Carlsen, Ding, MVL, Caruana, Firouzja, Giri, Nepo og Nakamura. Lidt af et felt!

Spillerne spiller “rapid” i små fire-partiers matcher, hvor vinderen som i ishockey får 3 matchpoints. Ender matchen 2-2, spilles et ekstra armageddon-parti, og vinderen får så 2 matchpoints, mens taberen får 1. Matchpoints tæller forud for brætpoints, og de fire bedst placerede ender så i en Final-Four. Det hele slutter med en finale, hvor vinderen scorer 70.000 USD af den samlede sum på 250.000(!).

Der spilles kun to matcher ad gangen , og de fire andre spillere “sidder over” og så spiller runden dagen efter. Hver runde tager altså to dage, men det er kun godt for internettets tilskuere. På YouTube kan man endda risikere at få live-kommentarer til partierne.

Turneringen startede 18. april og løber frem til d. 30., hvorefter Final-Four kører til 3. maj. I dag (22.) er femte dag (“runde 3a”), som er intet mindre end en godte, hvor vi samtidig får et par supermatcher mellem lynhajerne Firouzja og Nakamura og verdens nr. 1 mod nr. 2: Carlsen-Caruana. Dagens underholdning er sikret!

Efterskrift: Carlsen slog Caruana 3-1 – stadig overlegen i de hurtige discipliner, mens Nakamura vandt 2½-1½ over stjernefrøet.

Tjek som altid på Chess24 eller turneringens hjemmeside. Skak.dk har også lidt om turneringen.