Verdensmester – også på internettet

Som skrevet lidt tidligere, har der i april-maj været afholdt verdens i særklasse stærkeste internetskakturnering: Magnus Carlsen Invitational. Otte spillere i den allerøverste verdenselite dystede i “rapid” i form af minimatcher med fire partier mod hver og et armageddonparti, hvis der ikke var nogen afgørelse efter de fire partier.

Efter kvalifikationen var feltet totalt knækket over med Nakamura, Ding, Carlsen og Caruana i tæt løb om førstepladsen, og resten flere points bagud. De mødtes så i semifinaler (stadig fire partier), Naka-Caru og Ding-Carlsen. Nakamura ligger efter Caruana i langtidsskak, men ikke i rapid. Dér er Hikaru overlegen og spillede sig uden problemer i finalen.

Carlsen havde i sidste kval-match lavet mange underlige eksperimenter mod Ding og slap bestemt ikke godt fra dem. Det ændrede sig i semifinalen, hvor de mødtes igen. Carlsen vandt, og var også finaleklar.

Finalen endte med en 2½-1½-sejr til Carlsen mod Nakamura, men ikke uden drama. Carlsen vandt første, tabte andet og vandt igen tredje, inden sidste parti blev remis. $70.000 til Magnus og $180.000 til deling mellem alle de andre. Imponerende, at internetskak kan generere så mange penge, så det er næppe sidste gang, vi har set den slags.

Mere info på skak.dk og på turneringens hjemmeside.