Chess Legends, Final 4

Den store, 10-mands-matchturnering viste sig ikke overraskende at give en del splittelse i feltet med TO helt oppe i toppen og “resten” lystigt dryssende ned gennem rækkerne.

De to i toppen er (naturligvis) VM Carlsen og så det nye, russiske stjerneskud, Ian Nepomniachtchi. Treer blev Giri, og Svidler nr. 4, og Final 4 blev derved Carlsen-Svidler og Nepo-Giri med én ret sandsynlig favorit i hver match.

Og det holdt stik – i hvert fald i skrivende stund. Man spiller bedst af tre fire-partis rapid-matcher, og i den første kværnede Carlsen effektivt en ellers superstærk Svidler med 2½-½ (og intet behov for sidste parti). Og i anden minimatch er Carlsen effektivt kommet foran 2-0. Følg med hér.

Nepo gjorde tilsvarende kort proces med Giri i første match (2½-½), og fortsat fordel til Nepo i den anden: 1½-½. Følg med hér.

Nepo er en genial fætter. Han ligger delt i toppen af den afbrudte kandidatturnering, og modsat Aagaard i Skakbladet tror jeg sagtens, han kan gå hele vejen. Jeg håber det faktisk, for han virker både farverig og aggressivt spillende. Risikoen for 14 remiser på stribe er klart mindre, end hvis Ding en gang skulle ende i en VM-dyst mod Carlsen.

Efterskrift: Calrsen sejlede i mål med en sidste remis og vandt derved begge matcher 2½-½. Ret overlegent. Og modstanderen bliver Nepo, der i tre matcher slog Giri. Første match ret overlegent, men Giri slog kontra og vandt anden match i armageddon, og også sidste match blev meget tæt – men altså med Nepo som triumfator.

Carlsen-Nepo kan som de andre følges på Chess24. Start mandag d. 3. kl. 16 jysk standardtid.

Efterskrift: Carlsen vandt “sin egen turnering”, ganske som han har gjort det et par gange tidligere i coronatiden, men ikke uden sværdslag. Første match blev tæt, og han og Nepo skulle ud i lynpartierne for at finde en afgørelse. Anden match blev til gengæld klar: 2½-½ til VM Carlsen og endnu en fem-seks cifret stabel Euro på kontoen.