Oprykning til Quarantäne Liga 1!

Slutstillingen i Quarantäne Liga 2 søndag aften

På forhånd lignede det en svær opgave i Quarantäne-ligaen søndag aften: Vi manglede både Jonas og Filip pga. GM-turneringen i Chess House, og samtidig spillede vi for første gang i Liga 2, hvor det er scorerne fra de øverste 10 spillere på hvert hold, der tæller. Det så dermed ud til, at vi kunne blive alvorligt udfordret på vores bredde.

Det var derfor nødvendigt at få hentet nogle nye spillere til vores hold, hvis vi ville undgå at tage turen direkte tilbage til Liga 3. Heldigvis var dette ikke en alt for kompliceret proces, da der findes masser af folk, der er glade for at spille online-lyn. Jeg fik således hurtigt et par positive tilbagemeldinger ved at spørge lidt rundt, og så var vores hold pludselig forstærket af Rasmus Skytte, Nikolaj Mikkelsen samt det tidligere Skanderborg-medlem og internet-europamesteren 2004 Peter Heine! Derudover havde vi også et par Quarantäne Liga-debutanter i form af Bjørn Ochsner og Skanderborgs egen lynmester 2020, Jonas Larsen. Vi endte således med at stille med vores stærkeste hold hidtil, og jeg var ganske optimistisk inden vi gik i gang.

Vores hold kunne faktisk have været endnu bedre, hvis jeg var lykkedes med at hente endnu en spiller. Vi havde nemlig endelig indhentet Hamburger SK, og spillede nu for første gang i samme liga som dem. Deres topmand, Rasmus Svane, er udover at være et sandt monster i bullet og ultrabullet (< 30 sekunder!) også medlem af Skanderborg, og skulle derfor selvfølgelig have buddet om at skifte side. Han ville dog hellere forblive tro mod HSK (Forever and Ever!), som han har spillet Quarantäne Liga for næsten hver torsdag og søndag siden turneringen startede i marts. Det må man jo respektere, selvom det havde været en stærk tilføjelse, der samtidig havde svækket en af vores konkurrenter! Nu måtte han i stedet se til, mens vi med hjælp fra lillebror Frederik forsøgte at stryge lige forbi dem og tage en af de top-3 pladser, der ville sikre oprykning til Quarantäne Liga 1 – den øverste række i turneringen!

Det er svært at danne sig det store overblik over, hvordan det præcis går undervejs i turneringen, da man hele tiden får en ny modstander, og således spiller det meste af tiden. Mellem runderne kan man dog lige nå at se stillingen, og her kom vi hurtigt op at ligge blandt de tre forreste. I en periode lå vi meget tæt med Hamburg i kampen om 1. og 2. pladsen. De trak dog lidt fra til sidst, men dette betød ikke så meget, da top-3 jo var nok til at sikre oprykningen, og vi hele tiden lå rimelig komfortabelt som nr. 2 med meget behagelig afstand ned til den ærgerlige 4. plads.

Individuelt var vores hold meget jævnbyrdigt. Jackie, Heine og Frederik nåede alle at ligge som topscorer på vores hold inden jeg akkurat nåede at overhale dem alle med en god slutspurt til sidst. I den samlede turneringstabel var det Rasmus der endte øverst med vilde 56 point til Hamburg. Han har en strategi, hvor han går berserk i alle sine partier, og mister halvdelen af sin tid, men til gengæld får et ekstra point for at vinde. Dette er allerede risikabelt, men når vi spiller 3+2, som vi gjorde søndag, er det grænsende til dumdristigt, da man også mister sit increment! Man skal således være ekstremt hurtig for at få strategien til at virke, men det kan tilsyneladende fungere, hvis bare man har spillet nok bullet!

I morgen, torsdag kl. 20:00, spiller vi så for første gang med i den øverste række, Quarantäne Liga 1! Den plejer at være ekstremt stærkt besat med en masse stærke lynspillere. Ingen ringere end ”Famous Fucking Legend” Gata Kamsky, plejer eksempelvis at deltage for SF Deizisau! Vi får således en svær, men bestemt ikke umulig, opgave med bare at blive i rækken (nr. 8-10 rykker ned). Men der er ikke andet for end at give den fuld gas, og så se, hvordan det går. Det er scorerne fra de 12 øverste spillere, der tæller, så det er kun endnu vigtigere at have en bred trup, hvis man vil blande sig! Eller som en berømt troldmand udtrykte det: ”We are only as strong as we are united, as weak as we are divided.”

Man kan tilmelde sig vores hold på https://lichess.org/team/skanderborg-skakklub, og linket til næste turnering er https://lichess.org/tournament/HrUg4Lly. Endelig plejer Frederik at streame turneringen (på tysk), så man kan også følge med her: https://www.twitch.tv/chessfis. Jeg håber, vi ses!