Nepo bliver VM-udfordrer

Næste VM-match bliver ikke overraskende Magnus Carlsen mod Ian Nepomniachtchi.

Det bliver russeren Ian Nepomniachtchi, der i nov.-dec. i Dubai skal krydse klinger med mester Carlsen. Det stod klart efter 13. og næstsidste runde af kandidatturneringen i Yekatarinenburg.

Forud for runden var feltet af mulige vindere kogt ned til kun TO kandidater: Nepo og Giri med hhv. 8/12 og 7½/12. Oveni havde russeren på forhånd den bedste korrektion pga. sejr i deres første indbyrdes møde, så Giri var tvunget til at satse hårdt som sort mod Alexander Grischuk. Det gav desværre bagslag, så den nepalesisk-russiske hollænder måtte ned, mens Nepo let og ubesværet holdt en halv mod MVL – sågar efter at have haft en god fordel. Med 8½/13, Giri på kun 7½ og resten længere bagud kan Nepo ikke længere hentes og er klar før sidste runde.

NepoMVL½-½
GrischukGiri1-0
WangCaruana0-1
AlekseenkoDing0-1

Af “de andre” fik Ding genfundet sig selv mod Alekseenko efter en ikke imponerende turnering, og Wang præsterede igen at opgive tidligt i en dårlig stilling. Han virker umotiveret og spilletræt, og Caruana fik et let point efter en slem fejl i træk 40.

Alle partierne findes ved at klikke på resultatet i tabellen.

ChessBase er igen ude med et glimrende referat med masser af fede billeder, historier og nyttige links. Dertil nogle citater – bl.a. fra Short, der (som jeg) ikke mener, at Carlsen får det let mod den formstærke russer.

Selv på skak.dk er der nu noget om Nepos turneringssejr.

Summasummarum: Kandidatturneringen har været superfed underholdning for tilskuerne, især de seneste to runder med sammenlagt ÉN remis. Nepos spil lover godt for en (måske) herligt underholdende VM-match. Så har vi andre muligvis lært at udtale Nepos fulde navn til den tid 🙂