Speed Chess Mesterskabet 2021

Deltagerne i Speed Chess Danmark.
Spørgsmålstegnet er nu erstattet af GM Aagaard.

I mangel af påskens DM har Ellen Fredericia Nilssen været initiativtager til en internetbaseret matchturnering mellem otte af de bedste danske spillere – dvs. de syv er håndplukket, mens den ottende skulle findes gennem en kvalifikationsturnering. Vinderen dér blev ikke overraskende og meget overlegent GM Jakob Aagaard (max-point), som nu er tilbage under skotsk flag.

Deltagerne:
1. GM Mads Andersen (2579)
2. GM Jesper Thybo (2572)
3. GM Jonas Bjerre (2549)
4. GM Sune Berg Hansen (2533)
5. IM Bjørn Møller Ochsner (2505)
6. IM Martin Haubro (2407)
7. IM Martin Percivaldi (2378)
8. GM Jakob Aagaard (?)

Lokalt kan vi glædes over, at der blandt de otte er hele tre fra Skanderborg: Bjørn Møller Ochsner, Jonas Bjerre og Mads Andersen.

Alle matcher køres efter et knock-out-system, hvor hver eneste match består af en syndflod af lynpartier med faldende betænkningstid: 5+1, 3+1 og 1+1. Alle matcher transmitteres over Xtracons Twitch-konto. Ellen kommenterer sammen med en medvært. I dag var det Jonas Bjerre.

Spilledage er tirsdag kl. 19-22, og da vi alligevel ikke må mødes i klubben, er hér lidt underholdning. Ellers har du ikke andre undskyldninger for ikke at deltage i vores tirsdagsturnering på LiChess 🙂

Nr. 1 møder nr. 8 (Mads mod Aagaard), nr. 2 nr. 7 og så fremdeles, så første skanderborger i aktion blev GM-kandidat Bjørn (4), der her i aftes var oppe mod Altmeister Sune Berg (5). Sune er ganske vist lige fyldt 50, men er langt fra rusten og vandt sikkert 21-9. Især i 5-minutters partierne gik det ikke så godt for Bjørn, som flere gange var grundigt uvenner med uret. Så Bjørn er ude; Sune er i semifinalen. Øv.

Næste match er tirsdag næste uge (4/5, kl. 19-22) med den fra Serbien hjemvendte og meget formstærke GM Jesper Thybo mod IM Martin Percivaldi. Ellens medkommentator er semi-svenske Nils Grandelius.

Info på skak.dk.

Introvideo plus hele kvalifikationen med Ellens og Mads’ kommentering er på YouTube.