Duda vinder Word Cup

Jan-Krzysztof Duda havde ingen problemer med
at flashe det helt store smil efter sejren mod Karjakin.

Den unge polak Jan-Krzysztof Duda blev den helt store triumfator ved WC i Sochi. I 1/8-finalen vandt han over Grischuk, i kvartfinalen over Vidit fra Indien, og i semifinalen fik han skovlen under den regerende verdensmester (Carlsen). Og nu i finalen stod han så overfor VM-udfordreren fra 2016: Sergej Karjakin.

Karjakin var ratingfavorit, men det hjalp ham ikke. Efter remis i første ordinære parti vandt Duda nemlig det andet ved effektivt officersspil, og helt uden omkamp var den unge polak i mål som vinder – plus et godt skridt indenfor i næste VM-cyklus og kampen for at blive Carlsens/Nepos udfordrer i 2023. Flot spillet, og det skal blive spændende at se Duda som kandidatspiller.

Kampen om 3.-4.-pladsen blev ret ensidig. Carlsen gjorde kort proces mod Fedoseev, først som sort og siden som hvid. 2-0, og så var Carlsen glad igen 🙂

Akiba Rubinstein ca. 1914. På det tidspunkt måske verdens
stærkeste spiller, men krigen forlængede Laskers regeringstid.

Polen har før produceret superspillere og VM-kandidater. Der var flere tilbage i 1800-tallet, men bedst kendt er nok Akiba Rubinstein, der i 1911-12 vandt hele fem store, internationale efter hinanden og blev før Capablancas dominans betragtet som den naturlige udfordrer til VM-tronen. Men så kom WW1, en aftalt match blev aldrig til noget, og Lasker beholdt titlen, til Capablanca tog over i 1921. Tjek partiet Rotlewi-Rubinstein fra Lodz 1907. Et sandt mesterstykke og berettiget kaldt “Rubinstein’s Immortal”.

Den aldrende Najdorf ved en Hoogoven-turnering.

Næste superpolak var Miguel Najdorf, som det meste af sin kandidatkarriere var argentiner. Men han startede skam som polak og landede i Buenos Aires i forbindelse med Skak-OL 1939. Midt i det hele bræd krigen ud, og hans trang til at tage hjem var ikke så stor længere. I stedet skabte han sig en flot tilværelse som bygningsingeniør og passede skakspillet ved siden af. Det bragte ham i flere interzone- og kandidatturneringer. Og, nåh, ja. Najdorf er søreme udødeliggjort som opfinder af en vis, siciliansk variant, og hans datter blev gift med Bent Larsen!

At Najdorf skam kunne spille, ses her fra Groningen 1946, den første turnering efter WW2 og den sidste inden VM-match-turneringen i 1948. Her slår han Sovjets stjerneskud og senere verdensmester: Najdorf-Botvinnik, Groningen 46.

Og nu er Duda på vej op i samme luftlag som hans berømte landsmænd.

Duda-Karjakin, 2. parti.

Fedoseev-Carlsen, 1. parti.

FIDEs officielle side for turneringen.

Turneringsreferat / FIDE inkl. fotos.