SMUK-Skak GM 9. rd. Yuri Solodovnichenko er mester!

GM Yuri Solodovnichenko fra Ukraine (t.h.), topratet og ubesejret gennem turneringens ni runder – og nu også vinder af turneringen.

Efter ni spændende augustdage oprandt endelig dagen, hvor SMUK-Skak-mesterskabet og alle laurbærbladene skulle fordeles. Ni dage hvor triumfer var blevet fejret og nydt, og nederlag forsøgt fordøjet. Og for os udefra ni dages fremragende underholdning.

Spillemæssigt var dagens absolut vigtigste parti det mellem den soloførende IM Frederik Svane og hans nærmeste forfølger GM Yuri Solodovnichenko ( Yuri S.). Lodtrækningen havde maget det således, at det afgørende showdown kom i allersidste runde, og parterne skuffede ikke.

Situationen var den, at Svane med 6/8 lå et lille halvt point foran Yuri S. og Ungarns Gabor Nagy. For at være sikker på at vinde SMUK-Skak alene skulle Svane “bare” slå Yuri S. Det var der bare ingen, der havde gjort før i turneringen. I tilfælde af remis kunne Svane risikere, at Nagy ved en sejr over Phillip Lindgren nåede op, så førstepladsen blev delt. Og så lige med den krølle, at GM-normen var 6½/9 – en ekstra bonus for den eneste ikke-GM i toppen: Frederik Svane.

Og hvilket parti. Yuri spillede noget, der med mine nærsynede amatørøjne lignede en Philidor og satte så meget på ét brøt, at han rokerede langt ind i en klart underlegen stilling, som Svane straks forsøgte at profitere af. Med succes, for de næste 24 træk sagde Stockfish, at Svane havde forskellige grader af gevinst. Det gik den helt rigtige vej, lige indtil træk 32:

Turneringens kritiske stilling. Hvid trækker og sætter ni dages superb indsats over styr med ét eneste træk.

Stillingen, der bør give Frederik Svane dårlige drømme de næste mange måneder. Hvid står objektivt til gevinst – især efter et træk som 33. Dd5. En remistilfreds kylling ville nok have byttet damen og gået efter den halve, turneringssejren og GM-normen. Men Frederik laver det måske værste træk i hans unge kariere – med garanti det værste i denne turnering: 33. Df3?????

Yuri må have spærret øjnene gevaldigt op, spillede Dxd1, og da Frederiks matangreb med Db7+ slet ikke slog igennem, endte alle de smukke laurbær på den sorte banehalvdel, og Svane måtte drage hjem til Lübeck med en lang næse og dyb skuffelse i hjertet. Skak er ikke altid noget venligt spil. Hans trøst må være, at et talent af hans størrelse nok skal score flere turneringssejre og GM-normer senere, men i dag må det sgu gøre ondt.

Spil hele partiet igennem her.

Ungarns GM Gabor Nagy. Startede turneringen med et nul, men scorede 6/8 i resten og nåede en delt andenplads.

Og alle de andre: Nagy-Lindgren blev lige så udramatisk, som Svane-Yuri havde været dramatisk. 31 træk i en fredelig nimzoinder, hor ingen af spillerne gjorde noget synderligt for at skubbe det ud over remisgrænsen. ½-½, og Nagy nåede op og delte andenpladsen med Svane.

Nikolai V. P. kontra Bjørn Møller Ochsner. Sort trækker og får en fin stilling efter Ta1. Bjørn så det ikke, men fik flere chancer i løbet af de næste 10 træk.

Nikolai besvarede Bjørns kongeinder med Sämishvarianten (f3) og fik en fin stilling – lige indtil træk 28, hvor det begyndte at gå galt. Fra træk 28 til 38 tryllede Bjørn sig til en afgørende fordel, især pga. en større flok bønder end set i Venstres vælgerforening i Skjern. Men fordelen holdt bare ikke, Bjørn returnerede alle gaverne (sikkert ufrivilligt), og det fes ud i remis.

Antolak-Janik blev ikke overraskende en meget udramatisk remis, og det var sket endnu hurtigere, hvis ikke vi havde haft en 30-træks-regel. Nu varede det 2, men hvad gør man ikke for at sikre familiefreden.

Filip gik ivrigt til den mod Brunello og havde efter en lidt rodet åbning (synes jeg) en kort overgang en mindre fordel. Sådan lige indtil træk 28, hvor Brunello havde et vist overtag. Dog ikke større end at de to enedes om at dele pointet efter 37 træk.

Frederik Sv.Yuri S.0-1
Gabor NagyPhillip L.½-½
Nikolai V. P.Bjørn M. O.½-½
Julia AntolakIgor Janik½-½
Filip Boe O.Sabino B.½-½

Efter ni runders kampskak nåede vi følgende slutstilling:

1..Yuri S...
2-3Frederik Sv.6
2-3Gabor Nagy6
4-5Sabino B.5
4-5Bjørn M. O.5
6-7Igor Janik4
6-7Filip Boe O.4
8-9Nikolai V. P.3
8-9Phillip L.3
10Julia Antolak

Slutstilling/krydstabel.

Alle rundens partier (og alle de tidligere runders) kan spilles igennem på Chess24.

Det var alt for denne gang. Jeg siger tak for at have fået lov at té mig tosset ved de daglige rundeberetninger. Håber, de ikke var for slemme at komme igennem 🙂

We’ll be back next year til SMUK-Skak GM 2022. Be prepared!

Cheers fra

Claus Qvist Jessen