Viktor den Grusomme er død

Viktor-Korchnoi-3-Zurich-2015-77714_561x316

Juni måned er kun seks dage gammel, men har allerede været hård ved legenderne. Først døde Muhammad Ali d. 4., og i dag er det så Viktor Lvovich Korchnoi, der i den fremskredne alder af 85 år har gjort sit sidste træk.

Korchnoi havde en af de længste og mest imponerende karrierer indenfor skakken, men er i vore dage nok mest kendt som utæmmelig rebel og hidsig kritiker af det sovjetiske styre. Hans kritiske gemyt gjorde, at han hoppede af til Vesten efter det (efter hans egen mening) tætte og meget uretfærdige og partistyrede nederlag til Karpov i kandidatfinalen 1974 – det, der reelt var en VM-match, da ingen længere troede på, at Fischer ville spille om titlen året efter.

I 1976 hoppede Korchnoi så under megen bevågenhed af til Schweiz, og til russernes store mismod endte han med at slagte sig gennem hele moradset af sovjetiske kandidater. Skæbnen ville, at Viktor The Terrible først mødte ærkerivalen Tigran Petrosjan i kandidatturneringens kvartfinale, så den sympatiske Lev Polugajevskij i semifinalen og sidst Spasskij i finalen. Alle sammen med hele Sovjet i kulissen, men alle måtte de ned mod den temperamentsfulde Viktor, som i disse matcher spillede langt over evne. Desværre rakte det kun til et beskedent nederlag mod Karpov i 1978 i en match, som fik så meget publicity, at jeg selv meldte mig ind i en klub! 32 partier skulle der til, før den mørbankede og meget yngre Anatolij Karpov havde vaklet en usikker 6-5 hjem.

Siden fik han kæmpet sig til yderligere en match mod Karpov (Merano), men tabte klart 6-2, og så kom han aldrig længere – udover en senior-VM-titel i 2006. Den unge komet Kasparov overtog i 80’erne titlen som førsteudfordrer og vandt siden verdensmestertitlen i 1985, en titel han holdt helt til nederlaget mod Kramnik i år 2000.

Men underholdende var det at have en rebel mod sovjetstyrets skolede mand. 🙂

Tjek mere på Wikipedia: Wiki-Korchnoi