Hold-EM, 5. rd.: DK-Tyrkiet 1½-2½

Øv, altså. Ikke nok med at de unge danskere måtte indkassere et snævert nederlag i 5. runde; måden det skete på var helt igennem usjov. Jonas har jo spillet sine første tre runder (2.-4.) så sikkert som et retningsbestemt Stinger-missil, men mod Tyrkiet lavede han en gedigen “bøf” i en ret lige stilling og blev derefter bare tromlet ned i centrum.

Mads og Thybo på 1. og 2. tog begge relativt hurtige remiser. Mads i en meget lang hjemmeforberedelse i modtaget dronninggambit med ufatteligt mange afbytninger og slut med trækgentagelse. Thybo havde som hvid i en catalaner kortvarigt en chance for fordel, men missede den, og det fadede ud i en halv.

På 4. sled Allan Stig sled længe for at føre et dobbelt løberslutspil til gevinst. Desværre kunne modstanderen ofre sin sidste løber på Allans sidste bonde, og det er sgu svært at sætte mat med K+L vs K.

Tjek alle partier HER.

Holdchef Sune Berg har sat sig selv på sidelinjen i hele tre matcher, men spilder ikke tiden. Han indspiller bl.a. nogle ganske instruktive videoer om de forskellige holdmatcher. De kan tilgås via skak.dk. Tjek gerne hans dissektion af matchen i 4. rd. mellem Danmark-Sverige og især Jonas’ parti.

Og søreme. Nu er Sunes videoanalyser fra DK-Tyrkiet (5. rd.) søreme også på YouTube. Tjek Sunes video HER.

I Georgien-Frankrig (også 5. rd.) vandt Firouzja på topbrættet sikkert over Sargissian og har nu lige akkurat overhalet Caruana som en ny nr. 3 på verdensranglisten i live-rating (Ding er stadig toer, og Carlsen et par skridt foran på toppen). Imponerende for en 18-årig. Jeg tror stadig, han bliver den nye VM-udfordrer i 2023.

Onsdag er EM-fridag, men torsdagens modstander for Danmark hedder Belgien. Ifølge Chess-Results er det Mads A., der sidder over, så opstillingen hedder: Thybo, Jonas, Allan, Sune. Spilstart kl. 15.