Klubturnering og Byturnering – ligheder og forskelle

Fra et tidligere år: Peer Jespersen og (vistnok) Aage Andersen krydser klinger.

Folk, der har været medlem af klubben i mere end et par år, vil utvivlsom undre sig over, at vi både har Klubturnering og Byturnering. Og for at gøre forvirringen større, afholdes dene ene af turneringerne som én stor gruppe med Schweizer/Monrad, mens den anden afholdes i mindre ottemands-grupper, alle-mod-alle. Hvornår afholdes hvad? Og hvad er der af fordele og ulemper ved de to?

Forår = Bymesterskabet = Schweizer

Meget kort afholdes Bymesterskabet om foråret, og rundelægningen er en schweizer. I schweizersystemet møder man så vidt muligt modstandere, der indtil nu har scoret ca. det samme antal points som en selv, så hér kan principielt hver eneste spiller i gruppen møde en af de andre – uanset rating. En lavt ratet spiller kan udmærket risikere at krydse klinger med en mand, der ligger 3-400 ELO højere.

I en schweizer kan man således risikere, at spillere fra de forskellige klasser kan risikere at møde hinanden. Man risikerer altså til at spille mod folk, man normalt ikke vil møde i en ELO-ratet turnering. Det er forfriskende for mange, mens andre formentlig vil synes, det er irriterende at spille mod folk, der ligger et par klasser over eller under en selv.

Oveni rummer den store schweizergruppe muligheden for, at en lavt seedet spiller kan spille sig op gennem feltet og ende som klubmester. Chancerne er måske ikke store, men de er der.

En gennemgående ulempe ved schweizer (og Monrad) er, at kun runde 1 kan lægges flere dage eller uger i forvejen. Alle de følgende runder afhænger af de foregående, så fx runde 4 først kan lægges, når de fleste resultater fra runde 3 kendes. Ideelt skal alle resultater kendes, men det kan lade sig gøre med enkelte uafsluttede partier.

En kedelig ulempe ved schweizeren er, at ingen ved, hvem de skal møde om tre runder, så afbud kan kun tages højde for i én runde. I alle-mod-alle-formen (se nedenfor) ved alle, hvem de skal spille mod i samtlige runder og kan derfor klare ventede afbud ved at spille “forud”. Schweizer-systemet er i det hele taget ret skidt til at håndtere udsatte partier.

En af klubbens faste deltagere både forår og efterår: Kai Munk

Efterår = Klubmesterskabet = alle-mod-alle

Den anden yderlighed er alle-mod-alle, hvor enhver spiller møder en stribe modstandere af nogenlunde samme spillestyrke som en selv. Alle-mod-alle er generelt den sportsligt mest korrekte opdeling, men dur naturligvis ikke til en turnering med 30 spillere. 29 runder er lidt voldsomt 🙂

Spillerne inddeles derfor i mindre grupper à fx otte spillere efter rating, så alle kommer til at spille syv runder mod spillere, der styrkemæssigt ligger meget tæt på en selv. Det er en ideel turneringsform til turneringer med ret få deltagere, men systemet har desværre den ulempe, at den enkelte spiller risikerer at møde de samme Tordenskjolds soldater, som de mødte sidste år – og året før.

Da man møder modstandere af nogenlunde samme spillestyrke som en selv, risikerer man ikke at ramle ind i meget stærke eller svage spillere, der ligger 3-400 ELO højere eller lavere end en selv. Om det er en fordel, er der mindst to meninger om.

En klar fordel ved alle-mod-alle er, at man allerede ved lodtrækningen kender datoen for samtlige modstandere. Har man behov for at flytte et parti, kan det altså gøres pr. langtidsplanlægning. Kan man allerede ved starten forudse, at man får problemer i 6. runde, er det bare at tage fat i modstanderen og spille en anden dag. Det er en kæmpe fordel ved alle-mod-alle.
,

En af klubbens unge talenter: Hedyatullah Akhbari (t.v.)

What to do?

De to turneringer plejer at være cirka lige populære. Find den, der passer dig bedst, og deltag. Eller også kan man gøre som to af vores faste turneringsspillere, Kai Munk og Morten Rasmussen, spille i dem begge 🙂

Bestyrelsen lytter, og hvis der viser sig at være overvældende tilslutning til den ene eller anden form, kan vi sagtens ændre formatet, så vi får noget, der passer flest mulig deltagere.

Og så er der bare at sige: SPIL!