SpeedChess 2022 status

Årets SpeedChess-mesterskab. Semifinalerne burde blive Thybo-Jonas og Sune-Mads. Jeg gætter på en ren skanderborgfinale mellem Jonas og Mads.
Klik for et fuldskala-billede.

Første runde er nu spillet i årets mesterskab i SpeedChess Danmark, og antallet af deltagere er efter første cyklus (dvs. fire matcher) ikke overraskende reduceret fra de oprindelige otte til fire. De fire hidtidige matcher har været:

Filip Boe Olsen
Jesper Thybo
Allan Stig Rasmussen
Sune Berg Hansen
Jonas Bjerre
Nikolaj Kistrup
14½
Bjørn Møller Ochsner
Mads Andersen

16½
Parringerne i årets første runde. Klik på det enkelte navn for at gå til den aktuelle YouTube-video.

:

Som man kan se af resultaterne, var der meget forskel på, hvor lige de forskellige matcher har været. Absolut jævnest og mest spændende har været GM-opgøret mellem Sune Berg Hansen og Allan Stig Rasmussen, hvor de var helt ude i stillingen 9-9 og et dobbelt matchpoint i sidste parti. Ren Armagaddon.

Filip Boe var kvalifikationsspiller og klart underhund mod forhåndsfavoritten Jesper Thybo. Utallige træningstimer ved brættet i Chess House har dog sat sig visse spor, og matchen var helt lige indtil 5½-5½. Først derefter tiltede stillingen, og Filip måtte ned mod overmagten.

Jonas Bjerre havde en på papiret let dag på kontoret, men unge Nikolaj Kistrup gjorde god modstand mod overmagten. Vor unge GM havde dog fuldt tjek på Kistrup lige fra startfløjtet, og slutresultatet blev 14½-3½. Spil til ét mål.

Det lignede rundens største sejr, men det var det bare ikke, for i rundens sidste match skulle ex-skanderborger Bjørn Møller-Ochsner møde vores næsten-topmand Mads Andersen. Gamle kammerater på første og andetbrættet på vores Ligahold og i det private gode venner, så de kender hinandens bukselommer bedre end de fleste andre. Det lignede en relativt tæt match, men det blev det ikke. Kommentator Allan Stig forudså før matchen, at Mads ville vinde klart, og han fik totalt ret. Mads var ganske enkelt overlegen, så snart tiden begyndte at trykke, og han hjemførste rundens mest overlegne sejr.

Turneringen vender tilbage efter DM i påsken. Så får vi se, hvor langt de tilbageværende to skanderborghelte kan drive det. Jeg gætter på, at de mødes i finalen, og at Jonas dér trækker det længste strå for andet år i træk. Vi får se 🙂