Speed Chess semifinale mellem Mads Andersen og Jonas Bjerre

Den internetbaserede Speed Chess-turnering nærmer sig sin ende. I den ene semifinale viste Jesper Thybo sine store muskler og eliminerede Sune Berg ganske sikkert, men hvornår den anden semifinale mellem Mads Andersen og den regerende Speed Chess- mester, Jonas Bjerre, skulle spille, var der ingen oplysninger om. Lige indtil i dag, hvor det blev afløret, at Skanderborgs to største talenter skal spille i aften! Spilstart kl. 19.30, og som vanligt spilles der først 60 minutter “lyn” (5 + 1), 40 min. lyn-lyn (3 + 1) og til sidst 20 min. bullet (1 + 1).

Som altid er der direkte transmission over Twitch med Ellen Fredericia som værtinde, og i aften er finalemodstanderen, Jesper Thybo, gæstekommentator – ganske som Jonas og Mads begge har været det ved andre matcher. Det plejer at være underholdende, når mestrene tænker højt.

Favorit? Samlet vil jeg nok sætte pengene på yngstemanden Jonas. Et ukvalificeret gæt er, at 5 + 1 bliver ret lige, men at 3 + 1 og især 1 + 1 giver en overvægt til bullethajen Jonas. Vi er klogere om 2-3 timer.

Dagens artikel på skak.dk

Link til DSU’s Twitch-kanal Spilstart kl. 19.30; mandag d. 2/5-22

********************* Update *********************

Det blev Jonas, der trak det længste strå fremfor vennen og klubkammeraten Mads, og som forudset blev det i den hurtige ende, de fleste points blev hentet. Dvs. kun næsten. 5 + 1 var rimeligt lige, men efter 3 + 1 var Mads hele 5 pt. bagud. De skulle så indhentes i bullet, hvilket ingen havde troet muligt. Men søreme om ikke Mads fandt alle GM-talenterne frem og i flere partier pulveriserede Jonas i 1 + 1 til hele 5-1 i bullet. Mads vandt de sidste fem partier, men så løb spilletiden ud, og Jonas havde vundet.

Slutfacit: 10-9 til Jonas, og imponerende kommet igen af Mads. Havde matchen været ét parti længere, virkede det mest sandsynligt, at Mads ville indhente den store føring. Til Jonas’ lettelse var målstregen, hvor den var.

5 +13 + 11 + 1Total
Jonas110
Mads5 !9

Finalen hedder nu Thybo-Jonas. Hvornår den spilles, vides ikke i skrivende stund.

Twitch er en kanal til direkte sending, men om kort tid må vi forvente, at semifinalen lægges mere varigt ud på YouTube.com. Tjek HÉR.

Artiklen på skak.dk er efterhånden også blevet læseklar. Tjek HÉR.

Og til sidst var der kun to tilbage: Jonas Bjerre og Jesper Thybo i finalen. Det bliver et mægtigt slag mellem Danmarks (måske) to bedste lynhajer.
Klik på billedet for at gøre det mere læseligt..