Jonas Bjerre genvinder SpeedChess-mesterskabet!

“Rettidig omhu” var noget, salig A. P. Møller betjente sig af, men det har arrangørerne af SpeedChess Denmark ikke lyttet meget til. I hvert fald ikke, hvis de vil have publicity og tilskuere ud af det. Siden semifinalen mellem Jonas og Mads A. har det nemlig været en velbevaret hemmelighed, hvornår finalen mellem Jonas Bjerre og Jesper Thybo skulle spilles.

Den slags skyldes gerne dårlig planlægning eller en stor trang til at holde det hemmeligt, men så pludselig her i eftermiddag kommer der en artikel på skak.dk og lidt på FaceBook: Finalen spilles i dag lørdag d. 7/5-22 kl. 17! Altid godt at være i god tid med invitationerne 🙂

Som sædvanlig havde Ellen Fredericia en supermand med på linjen som medkommentator, og i dag var det ingen ringere end Peter Heine Nielsen, som nu fra ringside kunne se de to stærkeste fra næste generation spille om ære og pengepræmie.

Selve matchen blev ikke helt så spændende, som man kunne have ventet. Dertil var Jonas bare et nummer for god, for allerede i 5+1-disciplinen lagde han solid afstand til konkurrenten. En smule blev hentet i 3+1, men så skulle Thybo vinde solidt i bullet (1+1).

Det skete ikke. I stedet trak Jonas endnu mere fra til en sikker bulletsejr på 5½-2½ og en samlet matchsejr på 13½-7½. Da Jonas også vandt SpeedChess i det coronaramte, herrens år 2021, er han altså dobbelt ubesejret mester og har stadig til gode at tabe én eneste match. Årets semifinale mod Mads Andersen var tæt på, men blev stadig vundet (10-9). Tillykke til Bjerre Junior med dobbeltsejren!

5 +13 + 11 + 1Total
Jonas Bjerre5313½
Jesper Thybo14

I skrivende stund er matchen ikke lagt på YouTube, men indtil andet ryger på DSU’s Twitch, kan man se de hele dér – med Heines og Ellens kommentarer.

Før-start-artikel på skak.dk

Referat fra skak.dk