Ny stormester i klubben: Frederik Svane!

Unge Frederik Svane i aktion ved SMUK-Skak 2021. Han spillede suverænt og førte turneringen indtil sidste runde – og missede GM-normen med ½ point. Foto: CQJ.

Det måtte jo ske. At Lange Frederik fra Lübeck ville blive stormester, men så hurtigt….?

Især for os, der fulgte med i SMUK-Skak 2021, virkede danske Frederik Svane (ja, Rasmus’ lillebror) som en ualmindelig slagkraftig spiller, og lige indtil snubleriet i sidste runde lignede han gennem hele turneringen både en vinder og en GM-norm-scorer. Det skete som bekendt ikke. Turneringssejr og GM-norm blev misset med et sølle, halvt point, men rigtige talenter er svære at holde nede, så 3/4 år efter SMUK-Skak har Frederik (sgu) allerede scoret de nødvendige tre normer.

Tidligere i år havde Frederik under coronaradaren scoret den første norm (burde have været ved SMUK-Skak), og for kun et par dage siden satte han en slags verdensrekord ved at lave TO GM-normer indenfor 24 timer. Først en normgivende andenplads i Hamburg Invitational og lige efter sidste runde i Bundesligaen. Easy!

Malurten i bægeret? At Rasmus og Frederik begge er danske, men tilhører det danske mindretal i Schlesvig, hvor de bor sammen med familien i Lübeck og har valgt at repræsentere Tyskland internationalt. Rasmus ville ellers pynte flot på det danske landshold (som førstemand!), og Frederik vil det om et år eller to. De er sgu skrappe, de Svaner, men forhåbentlig kommer Skanderborg til at trække på den i næste sæsons holdkampe.

Artikel på Chessdom.com

Sidste gevinst i Hamburg Chess Club GM Invitational 2022

Den nødvendige remis mod Rosenthalis i Bundesligaen

Notits på skak.dk midt i alt det andet nyhedsstof; (scroll ned; DSU synes endnu ikke, det er værd at bruge en hel artikel på at nævne en ny, dansk stormester – bare fordi han er bosat i Lübeck)