Spændende lokalopgør i Aarhus

To af de bedste hold i Skakligaen mødte hinanden søndag den 4. december 2022 i 3Fs lokaler i Aarhus V,
hvor Skanderborg Skakklubs bedste hold krydsede klinger med Aarhus´ stærkeste hold Aarhus/Skolerne.
Begge hold stillede stærkt op med 14 titelholdere og ELO sagde 4,87-3,13 i Skanderborg Skakklubs favør.
Mads Andersen med sorte brikker var først færdig mod Karsten Rasmussen. Karsten Rasmussen lagde ud
med D4 og det endte ud i en remisstilling og Mads accepterede derfor remistilbud.

Klaus Berg spillede med sorte brikker remis med holdleder Erik Sjøberg, hvor Klaus Berg efter åbningen
havnede i en spændende stilling, hvor Mads Andersen udtrykte lidt bekymring for Klaus Bergs stilling.
Klaus mente selv bagefter, at han stod bedre. 1-1 efter 2 partier begge med sorte brikker til Skanderborg var stadig indenfor skiven.

Jonas vandt en bonde og stod godt mod Bjørn Ochsner. Desværre lavede Jonas en stor fejl og partiet var
derefter tabt.

Filip havnede endnu en gang i moderne Benoni og for anden gang på 2 uger vandt han sikkert.

Jakob Pajeken spillede et solidt parti med sort mod Rasmus Skytte, der langsomt blev spillet ud af partiet og gevinst til Jakob og 3-2 til Skanderborg.

Jackie Andersen var hentet ind til denne vigtige kamp og svarede med g6 på Hilmir Freyr Heimissons e4.
Den åbning har Jackie spillet rigtig mange gange. Jackie ofrede en officer for en bonde og havnede i en
stilling, hvor han stod næstbedst. I tidnøden var Jackie bedst og da røgen havde lagt sig, stod Jackie bedst. Resten var spil til et mål og Hilmir endte med at give op.

Nicolai V Pedersen mødte Jan Sørensen. Nicolai stod i underkanten og da spillerne havde rundet de 40
træk, stod Nicolai næstbedst og til tab.

Alligevel lykkedes det Nicolai at få sig kæmpet tilbage i partiet, der endte med en deler. Brondt spillede et solidt parti og var måske foran undervejs, men han kunne ikke vride mere end et halvt point ud af partiet.
Det endte dermed med en 5-3 sejr til Skanderborg Skakklub, der kan holde juleferie, fordi Nordkalotten
lavede en lille overraskelse mod Hillerød og vandt matchen med 4½-3½.

Skanderborg fører skakligaen med 8 matchpoint og på de næste pladser kommer Køge, Hillerød og
Nordkalotten.

Næste runde er en dobbelt runde, hvor Skanderborg Skakklub møder BMS og Nordkalotten i weekenden
den 14. januar 2023 og 15. januar 2023. Dobbelt runden afvikles i Hillerød.

Resultater
Aarhus/Skolerne – Skanderborg Skakklub 3-5