English tea and scones with clotted cream and jam

Tirsdag d. 18/4 havde Skanderborg Skakklub “Engelsk aften”, hvor man skulle spille engelsk åbning og hvor klubben bød på engelsk øl, te og scones. Det forlød ikke at man også skulle holde med Westham, men det havde sikkert faldet i god jord ved Colin som stod for den gode forplejning.

Først fortalte Kasper lidt om Engensk åbning, og specielt varianterne 1. c4, e5 og 1. c4, e5.

Der var rigtig fint fremmøde til aftenen. Colin bød velkommen og fortalte lidt om åbningen, samt at kl. 20 kom hans bedre halvdel med lidt engelske gotter; boller uden gær bagt med kærlighed og chokolade! Kasper tog over og havde forberedt lidt dybere varianter i åbningen, 1. c4, e5 en slags omvendt siciliener med aktivt spil og chancer samt den mere tamme, måske kedelige, 1. c4, c5 som dog godt kan skabe chancer. Der findes andre varianter, men hovedvægten var på førstnævnte.

Efter en lille time var der enighed om en tematurnering i 4-mands-grupper og med 10 min. til hver spiller; 1. c4 var tvunget. Første runde blev spillet, men så var der dømt pause.

Snakken gik lystigt – god stemning – og ovenstående/nedenstående blev nydt med engelsk øl. Kæmpe tak super gode scones med tilbehør.

Trods hygge og høj snak i vores spillelokaler, blev turneringen genoptaget efter en times tid. Det skal være usagt hvad konklusionen var vedr. Engelsk åbning, men næste gang den spilles er det nok uden flødeskum! Da røgen havde lagt sig, så resultaterne således ud:

Jeg ved ikke helt om det er en god anbefaling for åbningen, men det bemærkes måske at de to undervisere tilsammen fik … point! 😉 Stort tillykke til vinderne og dem der lod dem vinde! Husk generalforsamlingen næste tirsdag, og derefter arrangeren en hurtigskakturnering over 3 tirsdage.