Europa Cup – 5. runde

novi-sad-cqj-torsdag-2016-72

Flot gået, drenge! Så enkelt kan det siges, efter at Skanderborgs udvalgte seks skulle i ilden mod Kombinatie fra Holland, et kedeligt højtratet hold seedet 30, der efter et par dumme kampe var havnet i skammekrogen – dvs. spillehal 2. Dette selvom de nederste par stykker havde over 2200. Det så svært ud, og vi skulle spille op til vort allerbedste for bare at holde balancen.

Skanderborg stillede op i forventet opstilling, dvs. det var Claus’ tur til en oversidderrunde, men det var næppe et afgørende tab.

novi-sad-cqj-soendag-2016-14

Kampen startede, og allerede efter en god halv time kunne Poul på sjette fortælle ”Jeg er sat under pres”. Mild underdrivelse, for vor mands eksperimentelle vakkelvorne og eksperimenterende åbningsspil var blevet straffet med uhyggelig sikkerhed, og alt for kort tid efter stod det 1-0 til fjenden. Det bedrede sig heldigvis hurtigt, da først Rasmus og siden Nicolai på 1 og 3 scorede hele points, og Daniel mellem de to lavede en halv. Pludselig var vi foran 2½-1½, og vi manglede bare en remis for at få matchpoint. Helst to, naturligvis.

novi-sad-cqj-soendag-2016-13

Staklerne, der sad og kæmpede, var Peter Grove på 4. og Kai på 5., og begge stod lidt uldent. Men dog ikke mere uldent, end at Señor Grove i let usikker stil scorede det nødvendige halve, mens Kai desværre ikke kunne holde partiet og måtte ned. Det kunne ellers have været fedt at få hevet en sejr i land, men i stedet blev det til holdets tredje uafgjorte og dermed tre matchpoints.

Individuelt er der (indtil videre) ingen tvivl om, at toppen har overpræsteret, mens bunden har underpræsteret. Især unge Svane har imponeret med en performancerating på næsten 2700, som faktisk er nr. 14 af alle førstebrætterne. Også Daniel og Nicolai har i den grad leveret, og Peter Grove har søreme en performance på over 2260 – 100 over eget niveau. Imponerende.

novi-sad-cqj-soendag-2016-15

Og bunden? Det hopper vi hen over – ½ pt. af 10 mulige er ikke noget at skrive hjem om, så det har jeg lige gjort, og det kan kun blive bedre. Meget bedre.

Men samlet godkendt, og i morgen venter så turneringens lavest ratede hold fra Tyrkiet, som desværre er fuldt af unge spillere, der alle har overpræsteret gevaldigt i forhold til deres beskedne rating. Det gik ganske vist galt for dem i dag mod Brønshøjs stærke hold (5½-½), men de slog faktisk de hollændere, vi i dag remiserede mod. Uha.

novi-sad-cqj-torsdag-2016-30

Oppe i toppen er favoritterne begyndt at mødes, og i rundens absolutte tilskuermagnet clashede den ultimative skakgeek,  Ivanchuk, og ex-VM Kramnik fra hhv. Ashdod og Siberia. Det endte remis, mens Svidler i toppen af Mednyi Vsadnik fik skovlen under Ding Liren fra Alkaloid. Det forhindrede ikke, at Alka vandt 3½-2½ og nu som eneste maksimumhold skal i ringen mod Siberia i morgen. Wow!

novi-sad-cqj-torsdag-2016-47

novi-sad-cqj-torsdag-2016-43

På kvindesiden ser Monte Carlo ud til at sejle i lnd uden problemer. Hou Yifan på toppen og yderligere en ex-VM på andet og Pia Cramling i bunden ser også slemt ud.

Turneringens officielle hjemmeside: HER.

Chess-results.com med scorer for hold og enkeltspillere.