Europa Cup – dag 6

novi-sad-cqj-fredag-2016-20

I heard there was a secret chord,
that David played, and pleased the Lord.
But you don’t really care for music, do you?

Sur morgen – i hvert fald med meddelelsen om, at legendariske Leonard Cohen er død i en alder af 82 år. Lidt indre surt var det, at solen skinnede flot her i Novi Sad, og at det omsider lykkedes os at konvertere en match til en gevinst. Det skulle vi også helst, for modstanderholdet, det unge tyrkiske hold fra Hatay Metropolitan lå allerlavest i seedningen, men havde faktisk overrasket positivt ved at spille lige op mod langt stærkere hold. De skulle ikke undervurderes.

novi-sad-cqj-fredag-2016-9

Vi stillede som planlagt op med Kai som oversidder, selvom den sikre Peter Grove vist gerne ville have haft en fridag. Holdchefen skar igennem, og godt var det, da samme Peter på fjerdebrættet efter maks. 10 træk havde en overvældende stilling med alle mulige fordele. Fordelene blev hurtigt indkasseret, og pludselig havde Skanderborg et helt point efter en time. Herligt.

novi-sad-cqj-fredag-2016-23

Længere oppe havde især Daniel og Nicolai også godt fat, mens Rasmus’ stilling så ret lige ud, og Claus på femte også lignede en mand i en lige stilling – i hvert fald indtil han kvajede sig og lod modstanderen tage en kvalitet. Til gengæld så Poul i bunden omsider ud til at få gavn af sit aggressive åbningsspil og havde sin ualmindeligt feminine modstander på hælene i lang tid.

novi-sad-cqj-fredag-2016-22

Men det meste flaskede sig. Daniel og Nico sejlede begge i land med sikre gevinster. Daniel med en række brutale slag mod modstanderens brikker, mens Nico fangede modstanderpigens dronning for tårn plus løber. Det så kompliceret ud, men vor mand havde styr på sagerne, og søreme om ikke Rasmus også forvandlede sin tilsyneladende lige stilling til et helt point. Og Claus’ tabte kvalitet var ikke det store problem, da han ved energisk spil fik induceret et par svagheder i modstanderens stilling og forcerede en remis ved trækgentagelse i en helt lige stilling. Rygterne sagde ligefrem, at han kunne spille på gevinst, men det var ikke korrekt – siger computterne.

Til gengæld havde Poul ikke meget held med at forvandle sin flotte stilling til andet end et nul. Han kæmpede længe i en tabt stilling, men det hjalp ikke. Synd, for det kunne have lunet på selvtilliden med andet end nuller, og spillet har jo været flot og aggressivt.

Lørdag skal vi så møde Tammer-Shakki fra Finland, endnu et stærkt hold, men vi er bestemt ikke uden chancer og kan med en sejr komme langt op i tabellen.

novi-sad-cqj-fredag-2016-36

I toppen spillede Alkaloid seks remiser mod Siberia og fører med et enkelt matchpoint foran et helt kobbel- Om det er nok, vil lørdagen vise, og vi får det endda på nærmeste hold, da vi er avanceret så meget, at vi skal sidde i Sal 1 igen.

Chess-Results har hele stillingen HER.

Individuelt ligger Svanen rigtig godt som nr. 13 på førstebrættet målt efter ratingperformance. Tjek selv HER. En lille gevinst i dag vil gøre mirakler 🙂