Superbet Classic i Bukarest

Endnu en spændende turnering er i gang lige nu: den “dyre” Superbet Classic” i Bukarest, Rumænien. Turneringen er en del af Grand Chess Tour og særligt interessant, da det har deltagelse af både den nye verdensmester Ding og Nepomniatchchi. Ni runder round robin med et felt bestående af stort set hele verdenseliten – lige bortset fra the top dog, en vis Hr. Carlsen.

At aprils match mellem Ding og Nepo var de “næstbedstes kamp” (mine ord), har man i den grad fået bevist i Bukarest. Faktisk blander de to kandidater sig slet ikke i topkampen, men deler sidstepladsen(!) med 2½ af 7, og tilsammen har de to vundet ÉT eneste parti. Ding har scoret -2, =5, mens Nepo har +1, -3, =3. Det er vist overshoot at kalde VM-matchen for “de næstbedstes kamp” 🙂

Turneringen føres af Firouzja og Caruana med 4½/7 foran So, Giri og Rapport (Dings sekundant i april) med 4/7.

Nyd især Firouzjas mord på VM-kandidat Nepo i 7. runde

Turneringens hjemmeside