Global Chess League i Dubai

Jonas Bjerre (t.h.) mod indiske Nihal Sarin.
Sarin vandt desværre igen til 2/2 mod Jonas i GCL.
Foto: Maria Emelianova fra turneringens hjemmeside Klik på billedet for at få fuld størrelse.

Som mange allerede ved, spilles der i disse tider noget helt nyt i Dubai: En eksklusiv holdkamp med deltagelse af seks hold på hver seks spillere, alle fra øverste hylde af vores fælles skakverden. To af brætterne er reserveret kvinder og et enkelt er til en juniorspiller, og sørme – vores hjemlige helt, Jonas Buhl Bjerre, er med som en af de seks juniorer.

Faktisk er der total hele otte juniorer med, idet to af de allerstærkeste, Usbekistans Nodirbek Abdusattorov og indiske Gukesh, er med på 2.-brættet blandt elitespillerne. Topspillerne bliver bare yngre og yngre.

Men prøv lige at se holdene. Især topbrætterne er en hel VM-turnering værd: Carlsen, MVL, Nepo, Aronian, Duda og Anand. Tech Mahindra har godt nok haft fat i det helt store checkhæfte.

De enkelte hold er blevet navngivet efter deres sponsor, og Jonas’ hold hedder Triveni Continental Kings. Der hedder topbrættet Levon Aronian (ex-Armenien, nu USA). De fem andre hold er:

UpGrad Mumba Masters (topbræt: Maxime Vachier-Lagrave)

SG Alpine Warriors (topbræt: Magnus Carlsen)

Balan Alaskan Knights (topbræt: Ian Nepomniachtchi)

Chingari Gulf Titans (topbræt: Jan-Krzysztof Duda)

Ganges Grandmasters (topbræt: Viswanathan Anand)

Resultatmæssigt har det været lidt op og ned for Jonas. Især inderne Sarin og Pragg har været slemme mod vor mand (som fik 0/4), men til gengæld har han scoret gode points hos andre, mere medgørlige folk – bl.a. den topseedede junior, russiske Esipenko.

Nyd her partiet fra 10. og sidste runde mellem Jonas og Esipenko. Bl.a. pga. Jonas gevinst vandt Triveni Continental Kings ret overbevisende mod Ganges Grandmasters. På toppen spillede Aronian og Anand remis.

Fra 1. bræt i samme match: Polens Duda (med ryggen til) mod USA’s Levon Aronian.
Foto: Maria Emelianova fra turneringens hjemmeside

Jonas hold, Triveni Continental Kings, var fra starten et af de lavere ratede hold (snit 2613), men spillede sig op efter en halvskidt start. Man spiller med matchpoints foran bræt-, og da alle hold havde spillet dobbeltrundigt mod hvert af de andre, lå TCK sørme på andenpladsen, hvilket efter sigende giver ret til en finaleplads mod UpGrad Mumba Masters, der i dagens match helt udraderede Magnus Carlsens Alpine Warriors.

Matcherne (to runder) spilles søndag, og for Jonas betyder det endnu et dobbeltmøde med usbekeren Sindarov. Stillingen er indtil videre 1½-½ til fjenden. Mumba Masters vandt begge de to almindelige runder, den første meget snævert (8-7) og den anden mere overbevisende (10-4). Tjek i morgen 19.15 og 20.30 lokal tid. Der er ingen links til finalen endnu, men klik ind på et af dem nedenunder, og spol frem til finalen.

Bjerre-Sindarov (½-½), første møde

Sindarov-Bjerre (0-1), andet møde

Linket til den anden match (18) mellem de to hold. Kommentarerne er desværre ret belastende pga. en kvindelig skærebrænderstemme, der har travlt med at forklare alt for meget. Det er nok bare mig 🙂

Slutstillingen efter 1 runder. Spillerne fik 3 pts. for en hvid gevinst, 4 pts. for en sort og 1 for en remis. Klik for at få en bedre opløsning.

Blandt de individuelle præstationer skal nævnes junioren Pragg (vandt i Helsingør 2019!) med 8½/10 – meget imponerende. Jacob Aagaard har flere gange udtalt, at den næste verdensmester er en inder, og man må godt nok indrømme, at deres talentudvikling i kølvandet på Anands VM har været og er ganske fantastisk.

Anand er formentlig den nulevende person, som har sparket flest mennesker i gang med skak, og det skader bestemt ikke, at den gamle mester stadig spiller sindssygt godt. Med 6/10 delte han topscorerpræmie på førstebrættet med Aronian og Carlsen.

På minussiden har stjerneskuddet Gukesh (Ind.) dog kun 2/10 på 2.-brættet, men det kan ikke gå lige godt hver gang.

Tjek turneringens hjemmeside for mere info, live og links til YouTube-analyser. Ret imponerende.

DSU’s artikel (ved starten inkl. holdopstillingerne)

DSU’s artikel ca halvvejs.

Og så skal vi ikke glemme dagens andet, sportslige højdepunkt. Vi giver et hint: