Rasmus Svane videre til 4. rd.

GM Rasmus Svane i første parti mod Tin.
Foto hugget fra turneringens hjemmeside.

Som ventet lykkedes det Rasmus Svane at holde den halve (som hvid) mod Singapores Tin Jingyao, så i dag (mandag) var han herligt arbejdsløs under de mange omkampe. I morgen venter så den kinesiske GM Wang Hao (2709), så Rasmus er en smule underdog.

Blandt dagens matcher skal nævnes overraskelsen Vahap Sanal (Tyrkiet), der i 3. rd. fik skovlen under den stærke ukrainer Anton Korobov. I 2. havde Sanal slået kanontalentet Abdousattarov ud, så med “kun” 2585 er han lavest ratede spiller blandt de sidste 16. Men han spiller åbenbart bedre, end tallet siger, og i morgen venter selveste Ivanchuk.

Af andre, spændende matcher kan nævnes Carlsen-Keymer, Esipenko-Gukesh, Nepo-Nihal Sarin, Robson-Caruana og Pragg-Nakamura. Der findes ikke kedelige matcher på det plan, og formatet garanterer tjubang lige fra første træk. Fredelige remiser synes at være sjældne.

Wang Hao-Svane findes HÉR. Scroll lidt op og ned for at komme til de øvrige syv kampe. Tirsdag er hviledag, så de starter igen onsdag kl. 13.