World Cup, 5. rd. + omkampe

Carlsen vs Ivanchuk, 5 rd, dag 1. Alle fotos er fra turneringens hjemmeside.

Det begynder at spidse til i Baku. De sidste 32 blev til 16, og de skulle så slås om de otte kvartfinalepladser, og som de foregående runder betød det masser af kampskak. Knockoutkonceptet nærmest tvinger spillerne til at spille alt andet end safe, så der er god underholdning over nettet.

Magnus Carlsen synes at have genfundet formen efter lidt slinger mod Vincent Keymer. Denne gang gik det ud over Altmeister Vassili Ivanchuk, som blev sendt ud med 2-0 efter at have opgivet i en lige stilling, han alligevel umuligt kunne vinde.

Gukesh-Wang Hao, 5. rd., 2. dag.

Rasmus Svanes banemand, kinesiske Wang Hao, fik også et kvikt exit i mødet med en af de fire tilbageværende, purunge indere, nemlig D. Gukesh. Også Pragg har spillet vildt overbevisende og sendte ungarske Berkes hjem til Budapest.

En kommende verdensmester? Indiske Pragg har spillet meget overbevisende indtil videre – også mod Ferenc Berkes.

For Nils Grandelius blev 5. runde også endestationen. Han har ellers gjort det godt, men indiske Erigaisi var for stor en mundfuld. Faktisk var den eneste inder, der ikke vandt i 5. rundes “ordinære spilletid, Vidit, som mandag fik sig en omkamp mod ex-VM-udfordrer Nepo.

Vidit-Nepo, 5. rds. omkamp, som den unge inder slap klart bedst fra.

To halve i de ordinære partier blev fulgt op af yderligere to halve i 10-minutters omkampen, hvorefter fulgte yderligere to x 10 min. Dér viste Indien (igen-igen) klassen. Vidit vandt 5. parti som sort og tvang dermed Nepo til at spille hidsigt på gevinst med de sorte i 6. Den gik slet ikke, og Vidit tog også dette parti til en 4-2-sejr.

De må godt nok have vitaminer i deres curry, de indere. Fire mand blandt de otte sidste. Vidit er 28, mens de andre tre stadig er teenagere, så Aagaard kan meget let få ret i hans profeti, at den næste verdensmester er inder. Det lugter godt nok af fortættet spænding med især matchen Carlsen-Gukesh. Gukesh er den højest ratede inder (har lige overhalet Anand) og virker med 2750+ stadig noget underratet. Ham kan normanden sagtens risikere at slå sig på. Erigaisi skal (desværre) møde Pragg i en anden match, så der “kun” kan gå tre indere videre til semifinalerne(!)

Videre skal Caruana op mod landsmanden og ex-cubaneren Leinier Domonguez, og Vidit skal op mod Abasov (Aserbaidjan) i det, der på papiret ligner den letteste opgave.

Favoritter? Naturligvis Carlsen, men han har hist og her spillet noget slingrende. Kobbelet af unge indere har alle været mere driftsikre, og også Caruana har genfundet gamle tiders ufejlbarlighed. Vi er klogere om to dage.

5. rundes opgør kan ses på Chess24.

Hele træet ses HÉR.

Turneringens hjemmeside

Billeder fra alle runder (indtil videre)