Magnus Carlsen vandt World Cup 2023!

Før første parti mellem Carlsen og Pragg.

Både finalen i WC 23 og kampen om 3.-4.-pladserne blev præcis lige så medrivende, som man kunne have håbet på. Det var bestemt ikke mystisk, at ex-VM Carlsen slog sig forbi overraskelsen Nihat Abasov, men azerbaidjaneren gjorde som i alle de foregående runder en rigtig godt figur og strittede godt imod.

Indiens Pragg havde tidligere i turneringen vippet 2.-seedede akamura ud i skammekrogen, og i semifinalen lykkedes det sgu ungersvenden at sende selveste Caruana ud, så nu ventede Carlsen i finalen, mens de to tabere, Caruana og Abasov skulle spille om bronzen.

Pragg er med sine kun 18 år den hidtil yngste deltager i en WC-finale.

I guldmatchen endte de to langtidspartier begge remis, men allerede i det første i omkampen fik Carlsen sat et godt stød ind som sort i et flot spillet slutspil. Og da andet omkampsparti gav en ret sikker remis (trods flere gode indiske ideer), sejlede mesteren sejren i hus med 2½-1½. Tjek partierne HÉR.

Carlsen under omkampen mod Pragg.

Pragg har sgu gjort det godt, men Carlsen var bare bedre, Han har spillet godt og effektivt i hele turneringen, og kun mod Keymer var har han der ude, hvor han absolut ikke kunne bunde – flere gange.

Taberen i finalen blev nok FIDE! Carlsen efterlod ingen tvivl om, hvem der er verdens stærkeste skakspiller, og det kan altså ikke være sjovt for det stort opsatte FIDE, at deres prestigefyldte VM ikke rummer tilstrækkeligt med prestige til at få verdens stærkeste spiller med i konkurrencen, Titlen som “lynmester i Skanderborg Skakklub” blier også gevaldig devalueret af, at ingen af de bedste vil være med.

Det må sgu også være irriterende for FIDE med et løsgående missil, som med jævne mellemrum dukker op og banker dem, som FIDE mener, ar verdens bedste. Deres titler mangler lidt legitimitet.

Abasov, Caruana og Pragg er derfor alle kvalificeret til næste Kandidatturnering, men Carlsen vil ikke.

2. parti i bronzekampen.

I bronzekampen gav begge spillere den fuld skrue. Abasov vandt første parti, Caruana det andet, og så var det tid til rapid. Hér vandt Caruana det første og søreme det andet til en samlet sejr på 3-1 uden remiser(!). Tjek dem HÉR.

Caruana i dybe tanker.