Fin sejr til andetholdet mod Herning 1

Bjerre Senior spillede et flot parti på fjerdebrættet og kørte hele pointet i hus.
Foto: CQJ.

Det er jo ingen hemmelighed, at sæsonstarten for klubbens stolte andethold blev mere end knoldet. Med kun tre faste mand på holdet gik det helt galt mod Horsens stærke hold, og vi fik kun 1½ point. Heldigvis havde vi næsten ingen afbud i anden runde mod de på papiret noget stærkere gutter fra Herning – udover holdlederen Colin(!). I stedet havde vi lånt to stærke reserver i toppen: Mads Boe og Klaus Berg, og da også Nicolai og Kai var med igen, var selvtilliden blevet gevaldigt boostet.

Allerede tidligt stod det klart, at det ville blive en helt anden match end for 14 dage siden. Alle mand stod rimeligt, og flere steder var det endda med skanderborgfordel.

Skanderborgs topmand Mads Boe i aktion, her fra forrige weekends Ligamatch.
Foto: CQJ.

Først færdig blev Mads Boe på toppen, som spillede end rimeligt udramatisk remis i kun 15 træk. Kort efter var det Kai Munk på 5., som også spillede remis i 15 træk. Stillingen: 1-1.

Derfra gik der meget lang tid, inden næste mand kom på tavlen. Det var Klaus Berg på 2., som efter eget udsagn spillede et godt parti lige til lærebogen. Det vil redaktionen gerne holde mester Klaus op på, så vi venter spændt på partiet med fyldige noter :-). Stillingen var nu 2-1.

Kort tid efter lykkedes det Nicolai Löwenstein at trylle en hel pind ud af en stilling, der ifølge rygterne var en anelse i underkanten. Men i slutstillingen stod vor mand klart bedst, så endnu et point til Skanderborg 2 til stillingen 3-1.

Claus Qvist spillede i første runde mod Horsens på 3. bræt, men sad nu på den mere menneskelige 7.-plads. Modstanderen, Thorkild Borup Nielsen, var den samme som sidste års udekamp mod Herning, og dét parti havde Thorkild som hvid spillet alt for godt og fortjent taget hele pointet via et effektivt fremstød i centrum. Nu var det payback time, og igen med Thorkild som hvid, men så langt kom vi slet ikke. Hvid pressede og fik et mindre initiativ via en halvåben c-linje og pres på c6, men bonden var let at dække, så Claus holdt relativt problemfrit balancen. Pointdeling og stillingen var nu 3½-1½.

Skanderborg har heldigvis en dygtig og spillelysten formand. Torkild fik en hel halv i dag. Foto: CQJ.

Formand Torkild var med som reserve i bunden og mødte ingen ringere end DSU’s tidligere formand, Steen Juul Mortensen. Juul er en dreven taktiker, og en smækker, lille kombination kostede Torkilds h-bonde. Men derfra og til at køre pointet hjem var der langt, og formanden fik så godt modspil i centrum, at han reddede den halve. Stillingen var nu 4-2. Årets første matchpoint var hjemme.

To partier tilbage, og på 4. havde Tavs Bjerre som hvid efterhånden fået ret godt fat i sin unge modstander. Sort havde ellers med held plantet en generende springer på b3, men efterhånden som alle andre brikker blev afviklet, stod den mere og mere offside. Således også, da Tavs satte de sidste, afgørende stød ind i slutspillet med D+L+6B vs. D+S+5B. Flot spillet, og stillingen var nu 5-2.

Tilbage sad helten fra første runde, Rob McAndrew, som længe stod rigtig flot med de hvide, men stillingen var åben og kompliceret, så manglende præcision i slutfasens tidnød kostede først gevinstchamcerne og siden remisen, og Rob måtte ned. Ærgerligt, men stadig en flot holdpræstation til 5-3. Forventet score kun 3,78, så vi gjorde det sgu godt.

Og – meget vigtigt: Vi må ikke glemme de ildsjæle, der aldeles uselvisk sørger for, at sådan en kamp kan køre smertefrit. I dag var det den altid aktive og dygtige Bjarne Berring Rasmussen, der agerede kampleder, og Vibeke Grue, der kyndigt passede kantine og kaffebrygning. Det er folk som dem, der gør at vores hjemmekampe overhovedet kan spilles.

Slutstillingen i kampen Skanderborg 2 – Herning 1.
Skanderborg havde hvid på de lige brætter og sort på de ulige.

Link til tabellen