Trist EM-finale: Tre nederlag i træk

Det startede så godt for det danske landshold i Budva, hvor de gæve gutter spillede lige op med stærke nationer som Aserbaidjan, Spanien og Frankrig, men så begyndte de beræmte gummiben at sætte ind. Måske. Det var i hvert fald stolpe ud, for den ene tætte match efter den anden blev tabt med mindst mulige margin, og holdet sluttede med tre tab i træk. I en verden, hvor matchpoints tæller højere end “målscoren”, er det en sikker vej ned gennem tabellen.

Jonas havde efter otte runder i træk fortjent en oversidder, så Mads passede førstebrættet – og det til perfektion. Som sort mod GM Dragnev scorede Mads nemlig hele pointet til en samlet score på 4½/8 og 4 ELO i gevinst.

Slutstillingen i Dragnev-Andersen. Efter 45.-, Lc3-b2 opgav hvid.

Desværre gik det mindre godt længere nede. Thybo stod undervejs noget dodgy mod østrigernes rutinerede veteran, Markus Ragger, men han reddede den halve til sin ottende remis på stribe og en meget middel score på 4/8.

På 3. og 4. gik det helt galt, da både Bjørn og Allan tabte. Allerede i 13. træk lavede Bjørn en grv fejl, som tillod hvid at slå Bh7, og Østrig slap aldrig grebet igen. Det efterlod Bjørn uden gevinster og en score på 2/6.

Allan Stig gik det ikke meget bedre. Han blev vist bare udspillet i slutspillet og endte med at opgive ved udsigten til en snarlig mat. 0 mod Østrig og 2½/6, hvilket Allan næppe er særligt tilfreds med selv.

Sammenlagt vandt gutterne kun tre matcher og tabte seks, og alle seks tab var med 1½-2½. De brætpoints kunne med fordel have været møbleret lidt bedre rundt. Nu blev det til en placering som 32/38, noget lavere end seedningen som nr. 20. I toppen vandt Serbien overraskende foran Tyskland (med Rasmus Svane) med 15 mp hver, og Armenien på bronzepladsen.

Individuelt blev Mads topscorer med 4½/8, mens Jonas og Thybo scorede 4/8 hver. Meget sigende vandt de tre øverste rating, mens de to nederste tabte ELO. Bjørn mest med -14.

Alle partier kan ses HÉR.

Artikel på skak.dk inkl. oversigt og statistikker.