Nytårshandicaplynturneringen og godt Nytår

Denne traditionsrige turnering bliver som sædvanlig afviklet på den første klubaften i det nye år; tirsdag d. 2/1 kl. 18:30 (tilmelding ved fremmøde 18:30). Turneringen har været afviklet hvert år siden klubbens start i 1923!

Nytårshandicapturneringen er en turnering, hvor der gives materiel fordel, hvis der er mere end 100 i ratingforskel.

101-200 = 1 bondes fordel
201-300 = to bønders fordel
301-400 = en let officers fordel
401-??? = et tårns fordel

Som traditionen tilsiger, dannes 1. runde efter lodtrækning, hvorefter alle deltagere fordeles i vinder- og tabergrupper (), af passende størrelser. Alt efter antallet af spillere dannes nogle grupper som spiller alle-mod-alle (typisk 4-mands-grupper) (). Det tilsigtes at der sluttes af med semifinaler og finale, i taber- såvel som vindergruppen.

*) Ved remis i indledende runde, semifinaler og finaler, betragtes højst ratede som vinder, hvis der har været afgivet materiale, og ellers spilles omkamp som lynskak (5 min. pr. spiller pr. parti) med samme handicap, hvis remis i omkampen så trækkes der lod. Ved ligestilling i alle-mod-alle grupperne, placeres de højst ratede øverst grundet materialeafgivelsen.

Sidst men ikke mindst kører der en lydfil der siger ”hvid – sort – hvid …” med 10 sekunderes mellemrum. Man skal trække senest når ens farve nævnes (ikke 2-3 sekunder efter!) hvorfor hver spiller altid kun har 10 sekunder til hvert træk. Når man ikke at trække venter man blot til lydfilen passer igen, men sker dette gentagende gange kan turneringslederne uddele en advarsel og derefter ”tab af partier” (nøjagtig som i almindeligt turneringsskak). Obs. Er stillingen ukompliceret må man godt spille hurtigere end de 10 sekunder pr. træk.

Det er slet ikke så kompliceret, så mød op tirsdag d. 2. kl. 18:30, til en anderledes sjov og hyggelig skakaften, der er vandrepokal og præmier på spil.

Rigtig godt Nytår til alle fra bestyrelsen