Historiske perler 5: Botvinnik-Keres 1948, rd. 2

Fra VM-turneringen i Haag/Moskva 1948,
her dog med Keres med de hvide brikker.

Efter en lille pause er det igen tid til lidt fra Departementet for Kreativ Skakarkæologi.

Få ting kan som krige rode rundt i verdensordenen. Også i skak, hvor WW1 gav Emmanuel Lasker lidt flere år på tronen, end han ellers ville have haft, og det gentog sig i WW2. Turneringslivet blev nærmest nulstillet, og den regerende mester, exilrusseren Aleksander Alekhine, fik endnu seks år som verdensmester, da en match mod de naturlige udfordere Keres, Fine, Botvinnik og Reshewsky blev sparket til evigt hjørne.

Selv storkrige har det med at sklutte, og ulvekobbelet stod igen klar til at krydse klinger med mesteren. Det skete bare ikke, for i 46 dør Alekhine på et hotel i Estoril, Portugal, og først to år efter var man i FIDE klar til at finde en efterfølger. Det skulle ske med en firedobbelt round-robin med verdens seks topspillere: De fire overfor, ex-VM Euwe og den unge Vassilij Smyslov, som havde overrasket alt og alle med en flot tredjeplads i efterkrigstidens første superturnering: Groningen 1946 – efter Botvinnik og Euwe. Tjek her: https://en.wikipedia.org/wiki/Groningen_1946_chess_tournament.

Fra VM-turneringen i Haag i 1948.

Inden VM-turneringen kom i gang, trak Reuben Fine sig, og estiske Paul Keres var blevet indlemmet i Stalins Sovjetimperium, så man havde nu en matchturnering med fem deltagere (heraf tre sovjetiske), som så skulle spille fem partier mod hinanden. Det skete med de første to runder i Haag (Holland) og de sidste tre i Moskva.

Botvinnik vandt klart og fortjent med 14/20 efterfulgt af Smyslov med 11, Reshewsky og Keres på 10½ hver og Euwe langt bagefter med 4. Afgørende blev det, at Botte havde et utroligt tag på den populære Keres og ligefrem vandt de fire første partier mod esteren. Uden dette botvinnikkompleks var Paul Keres blevet verdensmester.

Den største gang tæv fik Keres i anden cyklus (den Haag). Forløbet forud har Botvinnik berettet om i den lille “Skakpartier og deres historie” (oversat til dansk af Bjørn Brinch-Clausen). Botte havde vundet første møde (med sort), og anden cyklus må virkelig have smadret de sidste rester af Keres’ selvtillid. 23 træks nedspilning sluttende med et tårnoffer på g7 og et flot, “stille” 23. De3.

Tjek selv på ChessGames.com eller YouTube.

Selve turneringstabellen findes på ChessGames.com.