Historiske perler 6: Botvinnik-Capa., AVRO 1938

En af præ-WW2’s mest berømte stillinger, spillet i AVRO-turneringen i 1938 mellem det sovjetiske stortalent Mikhail Botvinnik og ex-VM José Raúl Capablance, Cuba. Hvid trækker, men hvad?

Departementet for Kreativ Skakarkæologi er nu hoppet tilbage til tiden før WW2 til superturneringen i Holland i 1938 med deltagelse af hele verdenseliten tilsat selveste VM Alekhine. Formålet med turneringen var at finde den mere eller mindre officielle udfordrer til Alekhines titel, selvom den slags før WW2 stadig var noget, der afhang af den regerende mesters luner og lyster..

Verdens den gang otte stærkeste spillere spillede dobbeltrundigt (ChessGames.com), og da røgen var lettet, deltes førstepladsen af de unge fremstormende supertalenter Reuben Fine (USA) og Paul Keres (Estland) med 8½/17 foran Mikhail Botvinnik på 7½ og verdensmester Aleksander Alekhine på 7. På korrektion fik Keres førstepladsen, men så kom krigen, og han fik aldrig en match mod Alekhine. Det var der ingen, der gjorde.

Keres vedblev dog at være i den allerøverste verdenstop nærmest indtil sin tidlige død i 1975, men en VM-match fik han aldrig. Matchturneringen i 48, ja, men siden blev han konsekvent højst nr. 2 i de følgende mange kandidatturneringer.

Det mest berømte parti i turneringen blev spillet mellem den da 27-årige Botvinnik, der allernådigst var blevet bevilget udrejse fra Stalins Sovjet, og den 50-årige, cubanske ex-verdensmester Capa, især pga. diagramstillingen øverst. Hvid trækker og vinder – men hvordan?

Partiet findes på ChessGames.Com, og også vor ven Agadmator har gennemgået det på YouTube.

Partiet og især den instruktive diagramstilling er blevet brugt som et eksempel på, hvad den menneskelige hjerne kan udrette, som computeren i mange år havde problemer med: Kreativ tænkning. De tidligere computere havde ganske enkelt ikke en tilstrækkelig horisont til at regne alle varianter indtil de mange afsluttende skakker og manglen på samme, mens den menneskelige hjerne bedre kan (eller kunne) leve på mønstergenkendelse – her afledning.