World Cup-finalen

Mens den danske skakverden behørigt hylder vore to hjemvendte Junior-EM-helte, er World Cup i Tblisi nået til finalen, og her er det armenske Levon Aronian og kinesiske Ding Liren, der sidder overfor hinanden. Især Ding er måske lidt overraskende, men ungersvenden har sgu spillet godt og solidt og har ikke været i nærheden af at tabe nogen af de ordinære partier i de seks foregående runder.

Mens de andre seks matchrunder har været TO ordinære partier plus en masse hurtig og lyn, er finalen en dyst over fire partier, inden man går over til de hurtigere sager. Første parti havde Aronian som hvid, og det kom aldrig over remisgrænsen. meget korrekt fra begge sider og ½-½ uden de store sværdslag.

Andet parti blev anderledes dramatisk. Aronian med de sorte fik hurtigt udlignet og endda en lille fordel. Afviklingen til slutspillet gjorde kun fordelen større, og til slut havde Aronian L+S+2B mod L+S+1B – og overskudsbonden var en grim fribonde i a-linien.

På Chess24 siger maskinen over -4 i Sorts favør, så hvordan Aronian kunne sovse stillingen bort, får henstå i det uvisse, men Ding fik snoet sig ud af klemmen og bjergede den vigtigste halve i sit liv. Skulle Aronian ende med at tabe matchen ($120.000 til vinderen, det halve til taberen), bør stillingen hjemsøge ham i alle årets mareridt. Sjusk!

Tredje parti blev endnu en hurtig og korrekt affære (og tilsvarende kedelig) og i morgen spilles så det sidste ordinære parti kl. 13 dansk tid. Ding har hvid, og folket vil se drama.

Som altid kan partierne følge på Chess24, og den officielle World Cup-side, hvor billederne nænsomt er blevet hugget fra, rummer god info om “alt det andet.