Aronian vinder World Cup

Finalen i World Cup 2017 blev ikke helt den eksplosion i flotte ofre og vilde angreb, som man kunne have håbet på. Faktisk blev tre af de fire ordinære partier mellem Levon Aronian og Ding Liren vel lidt tamme, og kun i andet parti var der egentlige gevinstchancer – som Aronian altså formøblede på det skammeligste. Fire remiser, og man gik til omkampene.

Så kom der fut i fejemøget. Aronian vandt som hvid første hurtigparti (25 min. + 10 sek/træk) efter et fint parti og et godt gennemført angreb. Her har han lige spillet Th1, og i mangel på fornuftige træk opgave Ding forståeligt nok.

Det kedelige tab tvang pludselig den ret defensivt indstillede Ding frem på banen i andet omkampsparti. Og han fik da også noget godt spil som hvid, men noget angreb blev det ikke til. Tværtimod kom Aronian stærkt igen, og efter 25 træk stod han bedst. Yderligere seks træk senere havde Ding begået en gedigen bøf, og partiet varede kun yderligere to træk. Alt står i slag – især kongen på h1 er truet, og Tg2 skal spilles, og så hænger Te8. Så er Sort et tårn forud, og angrebet fortætter endda, indtil Hvid bliver mat. Ding opgav, og Aronian var vinder af hele World Cup 2017.

Som altid kan partierne findes på Chess24, mens Lars Grahn og Chessbase begge har masser af meninger om selve matchen. Det samme har World Cups officielle site plus indtil flere flotte billeder. På skak.dk er endnu mere om matchen plus lidt om den forestående kandidatturnering. Både Ding og Aronian er kvalificeret via World Cup, og dertil Karjakin som tabende VM-spiller. I alt otte pladser, og de fem resterende fyldes v.hj.a. to fra det samlede FIDE Grand Prix, to via rating og et wild card.