Skanderborg til EM i Batumi

Skanderborg og Danmarks topmand, Mads Andersen (t.v.), hér flankeret af en
anden dansk supermand, Rasmus Svane, som desværre spiller for Tyskland.
Billedet stammer fra en Ligamatch for et par år siden.

Måske lidt af en overdrivelse at hele Skanderborg har været af sted, men to af vores bedste folk har i hvert fald sat deres store præg på det danske landshold, nemlig vor egen topmand Mads Andersen og vor nybagte GM Jonas Bjerre.

Mads er utvivlsomt Danmarks stærkeste, aktive spiller, men har holdt et par pauser fra landsholdet. Det har landstræner Sune Berg så fået ændret på, og tak for det. Jonas holder til gengæld slet ingen pauser. De 11 runder på Isle of Man kunne ellers nok få de fleste til at tage et break fra det tavlede bræt, men kun to dage efter sidste runde var han igen klar til kamp – denne gang i Batumi, Georgien.

Holdkaptajnen Sunes pletvise rundeberetninger er at finde på skak.dk og på FaceBook, så vi går direkte til resultaterne: Mads spillede det hårde førstebræt – og endda alle ni kampe. En stor mundfuld, som endte med resultatet +1, -2 og seks halve. De to tab mod hhv. Ruslands Andreikin (1. rd.) og Østrigs Ragger (9. rd. ) kan man så rigeligt være bekendt.

Jonas Bjerre fra kampen mod Magnus Carlsen i Cirkusbygningen i maj.

Jonas var 4.-mand og spillede hele otte af de ni kampe med godt resultat: +3, -2 og tre remiser og dertil en lille ratinggevinst. Bestemt godkendt.

Årets landshold bekræftede i den grad, at vi er i gang med et stort generationsskifte i nationalfarverne. Sune Berg scorede vel under egne forventninger, og Lars Schandorff blev et sted beskrevet som “ude af form”. Det skal jeg ikke kloge mig på, men han spillede kun få partier. Bedst figur af alle gjorde Jesper Thybo, og det var surt, at han missede GM-normen med ½ point – endda efter at have bommet et helt point mod Norge og nedgraderet en god gevinst til en remis i slutmatchen mod Østrig. Thybo har klart GM-styrke, så titlen skal nok komme. Der mangler bare altid en halv.

Oppe i toppen kneb russerne sig lige akkurat foran Ukraine og med England på 3.-pladsen. Rusland tabte på vejen mod succesen kun FIRE individuelle partier – og de TO af dem var mod et lille, upåagtet land i det høje nord: Danmark. Nok landsholdets bedste, enkeltpræstation under årets EM.

Partier kan ses på Chess24, mens en oversigt over resultaerne (bl.a.) kan ses på ChessResults.