Klaus Berg & Co i hopla

Det bliver en underlig sæson, det her; herom ingen tvivl. Klubturneringen bliver spillet med brætterne placeret et par sømil fra hinanden, og holdturneringen er af 6. HK sat på semi-pause, men på ét punkt har vi faktisk en god chance for status quo: De månedlige Klaus Berg-sessions.

Regeringens mange retningslinjer tilsat nogle ekstra fra hhv. DSU og 6. HK tillader på herlig vis mere end 10 i samme lokale, hvis blot det er undervisning, så alle undtagen underviseren kigger i samme retning. Og det er jo herligt, for så kan vi uden at lægge os ud med diverse autoriteter fortsætte en af klubben hyggeligste, mest lærerige og mest sociale aktiviteter.

For en ganske morsom, engelsksproget udlægning af de mange, ofte modstridende restriktioner tjek HER.

Tilbage til aftenens arrangement. Over15 medlemmer (22 ifølge Vibeke Grue) trodsede Covid-19 og fik en herlig aften med masser af varianter, forslag og røverhistorier. Som sidste sæson var ideen at gennemgå nogle af 2.-holdets partier fra søndagens match mod Varde, analysere fejl og finde forbedringer. Det gav herlige analyser af Mortens, Kais og holdleder Henriks partier. Især Mortens tab rummede muligheder for forbedringer, mens Kai spillede et ret fejlfrit parti sikkert i mål.

Mest dramatisk var Henriks debut for Skanderborg, idet han efter strålende spil forvandlede afbytningsvarianten i dronninggambit til nedenstående stilling:

Henrik Svane vs Bjarne rasmussen efter 29. -, Dd6-f4

Med en solid bonde mere vil hvid naturligvis bare afvikle så meget som muligt og spiller det “geniale” 30. Dc7???????????? Er der en præmie for årets grimmeste træk, skal den gives her!

Hvorfor er det så ringe? Jo, det tillader det meget tematiske 30. -, Td1+!!, og hvid må spille 31. Txd1, og det koster en bagatel af damen på c7. Meget instruktivt, men sort så det ikke og spillede det om muligt endnu værre 31. -, Td7???????????????????????????????, men opgav efter 32. Dxf4.

Tjek hele partiet og alle andre i kampen HER.

Skak feder 🙂

Pause, og igen havde Vibeke taget en masse godter med: Hjemmebagte boller, smør og pålæg. Ren luksus, og stor tak tl klubbens hyggetrold nr. 1.

Fra aftenens lækre anretning. Tak til Vibeke Grue for at fodre os alle sammen.

Efter break tog vi fat på en meget lang analyse af et ikke-holdparti, nemlig Dalberg-Rasmussen, hvor Morten igen-igen fik en fin stilling som sort i hovedvarianten i caro-kann. Han stod længe stålende, især fordi Jesper plantede et tårn på h4, hvor det mere var i vejen end truede noget.

Anaysestilling fra Dalberg-Rasmussen.

Men Morten spillede ikke det bedste i den meget komplicerede og tveæggede stilling, og Jesper førte partiet til en fin gevinst. Partiet dukker (måske) op her på siden.

Klaus in action

Kuriosum:

Undervejs i første halvleg af aftenens analyser kom Klaus ved 9. træk i Svane-Rasmussen forbi en stilling i afbytningsvarianten (cxd5, exd5) af dronninggambit, hvor hvid spiller Sf3. Ok, men der var en interessant afvigelse i form af et system med f2-f3 og Se2 og siden e3-e4 og måske e5, en plan som Klaus tilskrev Garri Kasparov.

Svane – Rasmussen før hvids 9. træk.
Sf3 eller Se2?

Munterheden var stor, da jeg insisterede på, at stillingstypen og især planen ikke er en Kasparov-opfindelse, men stammer tilbage fra et parti mellem Mikhail Botvinnik og Paul Keres, Sovjetmesterskabet 1952 – ni år før Kasparov blev født.

Det blev det grinet meget af: “Det kan sgu ikke passe!”, og “hvordan fanden kan du huske det?”, men før den samlede klub begynder at tro, at chefskriverkarlen lider af præsenil demens, så tjek lige her:

Botvinnik-Keres, Sovjetmesterskabet 1952

Det skal siges, at jeg primært husker partiet og planen, fordi Alexander Yermolinsky havde det med som eksempel på en af flere planer fra den samme stilling i netop dronninggambit. Måske også fordi det er vildt instruktivt og flot spillet af verdensmesteren.

De små grå fungerer sgu en gang imellem 🙂

Og fremtiden: Næste runde i divisionsturneringen er udsat på ubestemt tid. SK1968 tør ikke spille trods vores store forhold, så det bliver hvert fald ikke partigennemgang næste gang.

Men vi skal nok finde på noget konstruktivt, så hold øje med hjemmesiden. Det kommer her, når vi ved noget.