Airthings Masters 2020

En lidt yngre Daniil Dubov ved Europacuppen i Novi Sad, 2020.

Det kniber lidt med nærskakken i disse tider, og næsten alt sker på nettet. Dér er til gengæld masser af verdensklasseskak at kigge på for online-tilskuerne, og da Chess24 er delvist ejet af verdensmester Carlsen, er det intet minrre end stedet at være. Sådan online, altså 🙂

Lige nu er hele verdenseliten i gang med årets sidste tryllerier i “Airthings Masters”. $200.000 i præmiesum og $60.000 til vinderen, og som flere andre turneringer i det coronaramte 2020 startede Airthings med en “preliminary” og siden er gået over til knockout med flere delmatcher lagt ind i hver eneste match. Lidt forvirrende system, men underholdende – især matcherne.

Preliminaries var en stor alle-mod-alle blev spillet med 12 deltagere, og desværre viste ca. alle sig som store remispølser. Gevinstprocenten var rædsomt lav (trods hurtigskak-betænkningstiden), og førstepladsen (Carlsen, So, Nakamura) blev tredelt med kun 6½/11. Alle scorede to gevinster on NI remiser. Elitepølserne kunne lære noget af den danske DM-klasse, ku’ de.

Stillinger og partier for prelims HER.

De otte bedste gik så videre til knockout, hvor VM Carlsen er kommet i uventet stormvejr mod unge russer Daniil Dubov. Og dog. Dubov var vildt imponerende i Novi Sad 2016. Lignede en ung Karpov i statur, men langt mere hidsig og angrebsivrig i spillet. Indtil videre har han tvunget Carlsen til 2-2 i første match efter godt spil i især 3. parti. Det kunne være spændende at se unge Dubov i en turnering i Danmark, men det har lange udsigter.

De andre matcher er MVL-So (3-1), Aronian-Nakamura (2½-1½) og Nepo-Radjabov (2-2). Carlsen-Dubov (2-2) og alle de andre matcher kan følges HÉR. Anden match køres i morgen kl. 15 dansk tid.