Carlsen ude af Airthings Masters

Daniil Dubov, russer og med kun 24 år er han i den grad en, man skal lægge mærke til. Det var han allerede i Novi Sad i 2016, og siden er det bare gået opad. I min optik en mulig kandidat i næste runde og dertil en spændende spiller.

Livet går op og ned, og selv for VM Carlsen dukker der sten op, som hans ellers driftsikre køretøj ikke bare kan skøjte hen over. Og allerede i første knockout-runde blev unge Daniil Dubov endestationen i den stort anlagte internet-hurtigturnering Airthings Masters 2020.

Carlsen var naturligvis storfavorit, men allerede første match gav anelser om en overraskelse: 2-2 og uafgjort, så anden match blev afgørende. I første parti som sort måtte Calrsen uventet ned. Som hvid i andet fik han til gengæld et vundet slutspil, som bare skulle i mål. Men som flere gange før i turneringen spillede carlsen ikke optimalt i yndlingsdisciplinen, og Dubov holdt den halve.

Tredje matchparti lignede længe en vindende fordel til sort (Carlsen), men på forunderlig vis lykkedes det Carlsen at forvandle en tyk gevinst til en slags selvmat.

Stillingen efter hvids 30.Tc6-d6

I denne stilling får verdensmesteren den sidste af flere Airthings-hjerneblødninger. Han har en ren officer i overskud og skal “bare” undgå at gå mat, mn han spillede De7???? Ifølge Stockfish gik stillingen fra 5,78 i sorts favør til 3,11 i hvids!! Øjeblikkeligt afgørende på den lidt kedelige måde, og ni træk senere var Carlsen mat! 2½-½, og Carlsen var ude.

Se partiet (og alle andre på Chess24.

Andre resultater:

SoMVL1-3
2½-1½
1½-1½
AronianNakamura2½-1½
RadjabovNeopmniatchtchi2-2
1½-1½
DubovCarlsen2-2
2½-½
Kvartfinalerne. MVL og Radjabov vandt begge deres omkampe ved som sort at holde remis i armageddon..

Semifinalerne er nu:
Radjabov-Dubov og
MVL-Aronian

Der var en del rod på Chess24 om matchen So-MVL, men nu er de blevet enige med sig selv om, at franskmanden vandt over den ellers meget formstærke Wesley So.

De to matcher kan følges på Chess24.