Jonas Bjerre vandt Speed Chess Mesterskabet!

Last man standing, men hvem?
Feltets yngste, Jonas Bjerre, eller den ældste, Sune Berg Hansen?

Kun to dage efter den yderst knebne semifinale mod Jesper Thybo skulle unge Jonas igen i aktion – denne gang i finalen mod turneringens alderspræsident, Sune Berg Hansen. Desværre tirsdag aften kl. 19-22, hvor halvdelen af Skanderborg Skakklub sad bænket i Bellis til vores coronaudsatte generalforsamling. Beretningen er derfor ikke helt så “ringside”, som den burde være.

Dagens fire aktører: Spillerne Jonas Bjerre og Sune Berg nederst og de to kommentatorer, Ellen Fredericia og Jesper Thybo, øverst.

Både jeg selv og et par af de andre deltagere (Thybo og Mads A.) så Jonas som favorit, men det blev langt fra så ensidig en affære, som man kunne forvente/frygte. Faktisk viste Sune sig som en noget stærkere ultra-lynspiller, end hans 50-årige hjerneceller kunne indikere, for første disciplin, 5+1, endte helt lige: 4½-4½.

Til gengæld trak Jonas fra i 3+1 med hele 6-3, så han havde tre solide points i banken før den afgørende bullet med 1+1 – vel Jonas’ yndlingsdisciplin. Men, men, men. Efter to bulletpartier havde Sune vundet begge og reduceret føringen til 1 point. Jonas lignede én, der var ved at gå kold. “Tiltet” synes at være fagudtrykket blandt førende, danske GM’er, men skinnet bedrog, for få partier efter var Jonas igen 4-5 pt foran, og med kun 3-4 minutters spilletid tilbage kunne Sune slet ikke nå det. Jonas kunne bare lade tiden løbe ud i hvert parti.

Men der er altid stolthed, ære og lidt håneret at spille for, og med en flot spurt med gevinster i de sidste to partier sikrede Sune sig en overraskende sejr 5½-4½ i den afdeling, hvor “Der Alte” vel var spået de dårligste chancer. Det skete bare ikke, og kommentator Thybo mente frækt, at Jonas ikke kan kalde sig bullet-champ, når han ikke vandt de to sidste bulletmatcher…. Den lader vi stå 🙂

Screendump fra sidste parti – vel det af alle;
Jonas spillede ringest, men sejren var jo i hus allerede.

Samlet blev sejren 16-13, og Jonas kan nu kalde sig den første mester i Speed Chess Mesterskab Danmark. Ikke dårligt, ikke dårligt, og så slap han ved fraværet for at blive valgt til noget på generalforsamlingen 🙂

Matchen kan gennemspilles på TWITCH.

Alle de andre seks matcher kan findes på Xtracons TWITCH.TV.

Skak.dk’s referat.