Aage Andersen, 1946 – 2021

Vi har modtaget den triste nyhed at Aage Andersen er afgået ved døden den 9. juli 2021.

I Skanderborg Skakklub havde vi glæde af Aage siden hans indmeldelse i 2014.

Aage var jo gymnasielærer i Silkeborg og en af vore medlemmer havde den store oplevelse i 1990-erne, ikke kun at blive undervist af Aage i Matematik og fysik, men også ofte om torsdagen, hvor der var indlagt en hultime i skemaet. Her sad vores medlem og spillede skak med Aage i et lille depot fyldt med tyske ordbøger. Det blev til små hundrede partier i løbet af de 3 års gymnasietid. Medlemmet har joket med, at Aage havde lært ham matematikken og han havde lært Aage skakken; det sidste passer nu ikke, men det første gør. Aage var en social og lun fyr og med en underspillet og fantastisk tør humor. Når der blevet lavet et godt træk eller den kom en skarp trussel på brættet kom der et smil efterfulgt af en stille tøhø-latter. Aage glædede sig simpelthen over et godt træk, hvad enten det var hans eget eller modstanderen, der havde lavet det.

Aage begyndte at spille skak i en moden alder og nåede en styrke, hvor han var farlig for mange.

Aage var en aktiv holdspiller på 4. holdet, og holdlederen Hans Skovhus er dybt berørt over Aage’s alt for tidlige død. Aage og Hans var meget jævnbyrdige, og Hans kunne altid regne med Aage når der skulle stilles hold. Efter Coronaens ankomst har der dog været stille omrkring Aage. Det var en god skak kammerat der nu ikke mere er i blandt os, som holdlederen vil savne.

Aage var i det hele taget ivrig deltager i klubbens mange sociale arrangementer – fra konsultationsskak og hjerne-arm til julefrokost og undervisning. Aage nød virkelig at sysle med brikkerne.

Aage var bosiddende i Addit og en vigtig del af dens byliv – fra foredrag i forsamlingshuset og den årlige Skt Hans til hygsomme skak-barbeques.

Aages lune gemyt vil være savnet.

Æret være Aage Andersens minde.

(På bestyrelsens vegne: Kai S. Munk)